Geluid op de baan.


Om de realiteit nog meer te benaderen, worden vaak de locomotieven of treinstellen van geluid en dergelijke voorzien.
Om de sfeer en de realiteit op een station te verhogen is het geluid van een binnenkomende trein niet voldoende.
Naast het binnen komen van een trein is er natuurlijk ook het nodige omgevingsgeluid.
Zo nu en dan hoor je ook nog wel eens een mannen of vrouwenstem door de omroep installatie schallen om een dienstmededeling te doen.
Ook hier hebben we bij Kelderspoor aandacht aan geschonken.
Dat het aansturen op de juiste momenten niet zomaar even geregeld is, blijkt wel uit de onderstaande uitleg.


Wat hebben we gebruikt....

Geluid modules


AVT levert een drietal verschillende geluid modules waarmee op eenvoudige wijze geluid ten gehore gebracht kan worden.
Zo is er de serie 100, leverbaar in 1 x 4Mb (1 kanaal) en 3 x 8Mb (3 kanalen).
Daarnaast is er de serie 200 en heeft maar liefst 8 kanalen en een intern geheugen van 128Mb.

Zowel de serie 100 (3 x 8Mb) en de 200 zijn ingezet om op de baan geluiden ten gehore te brengen.

Beide hebben het voordeel dat het geluid afgespeeld kan worden door zowel het indrukken van een drukknop als dat deze door een accesorie decoder kan worden aangestuurd.
Deze laatse is volledig galvanisch gescheiden en wordt ook toegepast bij het automatisch aansturen van de geluiden.
Nu nog een kwestie van het juiste geluid erin zetten en "even" de aansturing aansluiten......

Programma's.

Er zijn vele, reeds bestaande, geluid bestanden beschikbaar op diverse sites, maar niet allemaal even geschikt voor onze baan.
Zo was het vinden van omroep berichten voor een Duits, Zwitsers of Oostenrijks station niet zo eenvoudig als dat gedacht werd.
Diegene die we gevonden hadden waren onverstaanbaar, slecht van kwaliteit of niet geschikt voor ons station.
Dit was dus nog wel even een dingetje.
Om het juiste geluid te kunnen samenstellen, is er gebruik gemaakt van een tweetal programma's om dit te kunnen realiseren.
In de geluid module van de serie 200 kunnen alleen WAV geluid bestanden worden geladen of worden samengesteld.
Hiervoor was er dus een programma nodig die het geluid in het juiste formaat kon zetten.
Daarnaast wilden we natuurlijk het geluid zo bewerken, dat dit ook realistisch overkwam.
Het toevoegen van allerlei effecten moest dus ook mogelijk zijn.
Het programma Audacity heeft al deze eigenschappen in zich en is bovendien gratis beschikbaar ( "Website Audacity" )

Dan was er natuurlijk nog het probleem van gesproken Duitstalige omroep berichten die geschikt waren voor ons station.
Maar hoe kom je nou aan Duits gesproken tekst?
Gelukkig zijn er programma's die getypte tekst kunnen uitspreken, zelfs in verschillende talen.
Je zou hiervoor Google translate voor kunnen gebruiken, maar klinkt soms wel heel erg als computer stem.
Maar er zijn gelukkig ook nog andere programma's die dit beter kunnen en ook een realistische stem weergeven.

Hiervoor is het programma "Kobaspeech" gebruikt.
Hiermee wordt niet alleen de getypte tekst omgezet in spraak, maar kunt je ook de taal en het soort stem kiezen (man/vrouw/toonzetting).
Op dit moment zijn er 3 versies van dit programma te gebruiken, wij hebben uiteindelijk de 3e versie gebruikt.
Het programma is 30 dagen gratis te gebruiken (proefversie), daarna moet er (veel) geld voor betaald worden om hem nog te kunnen gebruiken.
Met dit laatste in het achterhoofd, zijn eerst alle teksten, zoals we die op onze baan wilde hebben, maar eens in een tekst bestand gezet voordat het programma is geïnstaleerd.
Zo hebben we tijd genoeg om de omroep bestanden geschikt te maken voor onze baan.

Tot zover deze 1e inleiding.


Wordt vervolgd......

Naar projecten

Onder deze rubriek vind je de bouw en vorderingen van de diverse delen van de baan en is ook te vinden aan de kop van elke pagina.....

De werkplek

Als je wat kleine klusjes zoals reparaties, lijmen, soldeer-, boor of klein freeswerk moet doen, moet je natuurlijk een fatsoenlijke werkplek hebben. Ook hier is rekening mee.....

Keer terug

Terug naar de home page.....




" Als je de sporen volgt, kom je vanzelf op het eindstation. "