Hoofdbaan

Haven, rangeer gebied, loc depot en hoofdstation

Dit gedeelte beschrijft de bouw op het 0 niveau en bestaat uit het hoofdstation, rangeer gebied, loc depot en haven gebied.
Het rangeer gebied, loc depot en haven gebied zal later worden gebouwd omdat dit gebieden zijn die aan de voorzijde van de baan gesitueerd zijn en tijdens werkzaamheden aan de achter liggende baan erg kwetsbaar zijn.
Deze zullen dan ook later beschreven worden.


Hoofdstation

De baan is geheel in dubbelspoor uitgevoerd en bestaat in feite uit twee gescheiden banen, waarbij de mogelijkheid is om van baan te wisselen door één verborgen overloop, één overloop bij het hoofdstation en één in het zicht liggende overloop, wat tevens de parade baan is.
De verborgen overloop ligt in het schaduwstation en is daar al besproken (zie Schaduwstation). Een van de in het zicht liggende overlopen is gesitueerd in het hoofdstation.
Aan de noordzijde van het station (links op de tekening) is een kopspoor opgenomen. Op dit spoor komen de treinstellen binnen die opgenomen zijn in een pendeldienst en de ET91 voor de museumlijn.
Omdat de treinstellen in de zelfde richting vertrekken als dat deze aankomen, zijn er aan de noordzijde van het station overloopwissels geplaatst (W46 en W47).
Het station bestaat verder uit 4 sporen waarvan 1 spoor langs het stationsgebouw loopt (blok 30), 1 doorgaand spoor voor alleen het goederen verkeer in beide richtingen (blok 29)
De twee sporen aan de oostzijde (blok 27 en 28) zijn beide voor personen verkeer waarvan het binnenspoor (blok 28) in twee richtingen bereden kan worden.
hoofdbaan

In de tekening ligt het gedeelte bij de draaischijf en het rangeergebied nog niet vast, het is voor nu maar als impressie getekend.
Het zal waarschijnlijk wel deze vorm krijgen, maar het is goed mogelijk dat dit gedeelte tijdens de bouw wijzigingen zal ondergaan.

Het station is een bestaand bouwpakket van het station Bohn (Faller). De perrons zijn zelfbouw en konden makkelijk aan het railplan worden aangepast.
Het perron is opgebouwd uit een onderlaag van architecten karton van 8mm dik en een afwerk laag van 1mm styreen.
De loopbrug die is gebruikt is eveneens van Faller, maar deze standaard loopbrug bleek te kort te zijn.
Om deze passend te krijgen was er een tweede loopbrug nodig.
Voor een uitgebreide beschrijving over de bouw en aanpassing van het hoofdstation, zie Hoofdstation.

Aanpassing hoofdbaan

Door de uitbreiding met een museumlijn, was in eerste instantie geen wijziging in het sporenplan van de hoofdbaan nodig.
De veranderingen die doorgevoerd moesten worden betrof alleen het schaduwstation en de paradebaan.
Op deze nieuwe lijn is echter ook een dienstregeling van een bevoorradingstrein opgenomen.
Deze bevoorraadingstrein wordt verzorgd door een Ee3/3 van de SBB SFF die een maximumsnelheid heeft van 50km/u.
De geplande route zou starten in het hoofdstation (blok 28) en zou gaan via het schaduwstation (via blok 2, 42, 23 en 36) naar de parade baan.
Via de parade baan kan deze dan de route vervolgen naar de museumlijn (via blok 45, 46 en 48) en eindigen op het eindstation.
Door zijn lage snelheid zou het niet alleen lang duren voordat deze bevoorraadingstrein zijn eindbestemming zou bereiken, maar zou ook veel vertraging veroorzaken voor het "normale" trein verkeer.
De tijd is niet zo zeer het probleem, maar wel het veroorzaakte oponthoud van het overige trein verkeer.
Het geeft namelijk een verstoord beeld in de beweging van de treinen.
Vanuit dit punt, is er gezocht naar een oplossing die het oponthoud tot een minimum zou beperken.
De beste oplossing was een directe verbinding vanuit de hoofdbaan naar de museumlijn waarbij het schaduwstation kon worden vermeden.
Deze verbinding kan het gunstigste worden aangebracht in de helix naast het rangeeremplacement.
Door het maken van een verbinding tussen het dalende spoor van de hoofdbaan naar het opgaande spoor dat leidt naar het eindstation van de museumlijn, kon dit gerealiseerd worden.
Om voor de terugrit van deze bevoorraadingstrein ook een verkorte route te maken moest er ook een verbinding naar het stijgende spoor in deze helix gemaakt worden.
Door het plaatsen van de wissels W61, W62 en W63 (zie onderstaande tekeningen) kon dit gerealiseerd worden.

uitbreiding hoofdbaan

Schaduw station

Een van de belangrijkste knooppunten in de baan vormt het schaduwstation. Om tot een goed ontwerp te komen moet het schaduwstation voldoen aan een aantal.......

Parade baan

De parade baan ligt boven het 0 niveau en ligt nagenoeg geheel langs de wand. Dit traject is ook geheel dubbelspoor's uitgevoerd en slechts een klein gedeelte....

Terug naar Baanplan





" Als je de sporen volgt, kom je vanzelf op het eindstation. "