Goederenoverslag

0

Een ander deel van het rangeerterrein is de goederenoverslag.
Bij de goedenoverslag is het mogelijk dat het vrachtverkeer hier gewoon over de sporen kan rijden.
Om dit mogelijk te maken, moet er een oplossing bedacht worden, om ook het deel tussen de rails op een zo mooi mogelijke manier op te vullen.
Hier zijn verschillende oplossingen voor, maar zijn niet allemaal even handig.
Zo is het opvullen met gips een mogelijkheid, maar is ook erg bewerkelijk en achteraf moeilijk te corrigeren.
Er is gekozen voor een ander oplossing.

In eerste instantie is er gedacht aan het dichtmaken d.m.v. stelton platen.
Maar deze vindt ik niet zo mooi en en gezocht naar andere oplossingen.

000

De firma Bush brengt onder het nummer HO7412 kartonen platen uit met een afmeting van 210 x 148 mm met een afbeelding van beton tegels.
Deze zijn stevig en makkelijk te snijden of te knippen en zien er realistich uit.
Er zitten twee exemplaten in de verpakking en zijn relatief goedkoop.

Het is de bedoeling dat deze platen worden gebruikt tussen de onderliggende sporen in.
Tussen de rails maken we gebruik van iets anders, daarover later meer.
De hierna beschreven methode is vergelijkbaar met de methode die is gebruikt rond de contailer terminal.







Om deze betonplaten op de juiste hoogte te brengen, moet er wat opvulling komen.
Voor opvulling is foamplaat gebruikt van 3 mm dikte.
Het bleek dat deze net boven de biels hoogte uitkwam en als de kartonenen platen hierop geplaats werden, dat deze net onder de bovenzijde van het railprofiel uitkwam.
Dit heeft het grote voordeel dat de bovenzijde van de rail nog eenvoudig schoongemaakt kan worden en er zelfs met een poets wagon overheen gereden kan worden, zonder dat het karton beschadigd.
De foamplaat wordt op die plekken aangebracht, waar met vrachtverkeer gereden moet kunnen worden.
Als eerste zijn de platen op maat gesneden.
Hierbij hoeft de plaat niet exact aan te sluiten op de biels, de kartonen plaat loopt tenslotte straks door tot de spoorstaaf.
Na het op maat snijden kunnen de foam platen worden vast gemaakt aan de ondergrond.
In plaats van de foamplaten te lijmen op de ondergrond, is hier 2 zijdige tape gebruikt.
Wil je achteraf nog wijzigingen aanbrengen dan kan dat makkelijker gerealiseerd worden.
001 002

Links : De gebruikte foamplaat (deze is toevallig wit, maar is ook in andere kleuren verkrijgbaar).


Rechts de foamplaat aangebracht tussen de sporen.
Hierbij zijn de karton platen met betonafdruk al wel op maat gesneden, maar nog niet vastgezet op de ondergrond.








Na het vastzetten van de foam ondergrond kunnen de kartonen platen op maat gesneden worden
Gebruik voor het snijden een scherp mes om rafels te voorkomen.
Als alle stukken voor tussen de sporen op maat zijn gemaakt en mooi aansluiten, worden deze in dezelfde volgorde even parallel aan het spoor neergelegd.
Op de foam onderlaag worden nu stroken tweezijdig plakband angebracht.
Na het aanbrengen van de dubbelzijdige tape wordt de beschermlaag van de tape verwijderd en kunnen de op maat gesneden kartonen platen worden aangebacht.

003 004


















005 006


















Om de ruimte op te vullen tussen de spoorstaven, lijmen we twee houten roerstokjes op elkaar.
Dit kan gewoon met sneldrogende houtlijm, dan kun je redelijk snel door werken.
Als deze zijn gedroogd, kunnen ze eventueel op lengte gemaakt wordn.
Daarna plaatsen we twee van deze op elkaar gelijmde houtjes naast elkaar tussen de twee spoorstaven in.
Het resultaat is dat deze exact de juiste hoogte hebben die nodig is om straks een wegdek aan te kunnen brengen.
Voor het wegdek gebruiken we hetzelfde grijze karton als dat we voor de wegen hebben gebruikt, maar brengen we veel later aan.
Het wegdek komt hiermee op nagenoeg de zelfde hoogte als de karton plaat met betonlook, dus net onder de spoorstaven.

008 009

















010 011




















Na wat doorwerken ziet het er ineens heel anders uit......




wordt vervolg.......


Terug naar het hoofdonderwerp Rangeer terrein.

Tunnelbouw

Tunnels kunnen op een modelbaan naar zuid Duits/Zwitsers en Oostenrijks voorbeeld niet ontbreken. Alle tunnelportalen en binnenwanden zijn geheel zelf ......

Faller Car

Tijdens de bouw van de baan is besloten om de modelbaan ook te voorzien van een Faller Car systeem. Mogelijk dat deze in de toekomst ook digitaal bestuurd.....

Terug

Terug naar home page.....




" Als je de sporen volgt, kom je vanzelf op het eindstation. "