Goederenoverslag

0

Een ander deel van het rangeerterrein is de goederenoverslag.
Op het gedeelte van de goederen overslag komen verschillende zaken voor.
Zo is er stukgoed dat gelost wordt op een perron, zwaar stukgoed dat gelost wordt met een kraan en is er ook de mogelijkheid voor het lossen van de autotrein. Al deze zaken hebben hun eigen stukje.

Aangezien de beschrijving van de goederenoverslag verschillende faceten bevat, is hier ook weer gebruik gemaakt van een keuze menu.
Als je weer terug wilt keren naar het hoofdonderwerp "Rangeer terrein" klik je hier. Andere keuzes kun je hieronder maken:
Keuze menu:

Vracht verkeer.
Tussen de rails.
Kraan werk.
Goederen perron.
Gereed maken van de auto-losplaats.
Autotrein lossen.


Vracht verkeer.

Bij de goedenoverslag is het mogelijk dat het vrachtverkeer hier gewoon over de sporen kan rijden.
Om dit mogelijk te maken, moet er een oplossing bedacht worden, om ook het deel tussen de rails op een zo mooi mogelijke manier op te vullen.
Hier zijn verschillende oplossingen voor, maar zijn niet allemaal even handig.
Zo is het opvullen met gips een mogelijkheid, maar is ook erg bewerkelijk en achteraf moeilijk te corrigeren.
In eerste instantie is er gedacht aan het dichtmaken d.m.v. stelton platen.
Maar deze vindt ik niet zo mooi en en gezocht naar andere oplossingen.

000

De firma Bush brengt onder het nummer HO7412 kartonen platen uit met een afmeting van 210 x 148 mm met een afbeelding van beton tegels.
Deze zijn stevig en makkelijk te snijden of te knippen en zien er realistich uit.
Er zitten twee exemplaren in de verpakking en zijn relatief goedkoop.

Het is de bedoeling dat deze platen worden gebruikt tussen de onderliggende sporen in.
Tussen de rails maken we gebruik van iets anders, daarover later meer.
De hierna beschreven methode is vergelijkbaar met de methode die is gebruikt rond de contailer terminal.







Om deze betonplaten op de juiste hoogte te brengen, moet er wat opvulling komen.
Voor opvulling is foamplaat gebruikt van 3 mm dikte.
Het bleek dat deze net boven de biels hoogte uitkwam en als de kartonenen platen hierop geplaats werden, dat deze net onder de bovenzijde van het railprofiel uitkwam.
Dit heeft het grote voordeel dat de bovenzijde van de rail nog eenvoudig schoongemaakt kan worden en er zelfs met een poets wagon overheen gereden kan worden, zonder dat het karton beschadigd.
De foamplaat wordt op die plekken aangebracht, waar met vrachtverkeer gereden moet kunnen worden.
Als eerste zijn de platen op maat gesneden.
Hierbij hoeft de plaat niet exact aan te sluiten op de biels, de kartonen plaat die hier boven op komt loopt tenslotte door tot de spoorstaaf.
Na het op maat snijden kunnen de foam platen worden vast gemaakt aan de ondergrond.
In plaats van de foamplaten te lijmen op de ondergrond, is hier 2 zijdige tape gebruikt.
Wil je achteraf nog wijzigingen aanbrengen dan kan dat makkelijker gerealiseerd worden.
001 002

Links : De gebruikte foamplaat (deze is toevallig wit, maar is ook in andere kleuren verkrijgbaar).


Rechts de foamplaat aangebracht tussen de sporen.
Hierbij zijn de karton platen met betonafdruk al wel op maat gesneden, maar nog niet vastgezet op de ondergrond.








Na het vastzetten van de foam ondergrond kunnen de kartonen platen op maat gesneden worden
Gebruik voor het snijden een scherp mes om rafels te voorkomen.
Als alle stukken voor tussen de sporen op maat zijn gemaakt en mooi aansluiten, worden deze in dezelfde volgorde even parallel aan het spoor neergelegd.
Op de foam onderlaag worden nu stroken tweezijdig plakband angebracht.
Na het aanbrengen van de dubbelzijdige tape wordt de beschermlaag van de tape verwijderd en kunnen de op maat gesneden kartonen platen worden aangebacht.

003 004


















005 006


















Keer terug naar menu.

Terug naar het hoofdonderwerp Rangeer terrein.

Tussen de rails.

Om de ruimte op te vullen tussen de spoorstaven, kun je verschillende methodes gebruiken.
In lijn met de overweg en de hoofdtoegang naar het rangeer terrein, is er gebruik gemaakt van houtopvulling.
Hierbij lijmen we twee houten roerstokjes op elkaar om de juiste hoogte je bereiken.
Dit kan gewoon met sneldrogende houtlijm, dan kun je redelijk snel door werken.
Als deze zijn gedroogd, kunnen ze eventueel op lengte gemaakt worden.
Daarna plaatsen we twee van deze op elkaar gelijmde houtjes naast elkaar tussen de twee spoorstaven in.
Het resultaat is dat deze exact de juiste hoogte hebben die nodig is om straks een wegdek aan te kunnen brengen.
Voor het wegdek gebruiken we hetzelfde grijze karton als dat we voor de wegen hebben gebruikt, maar brengen we later aan.
Het wegdek komt hiermee op nagenoeg dezelfde hoogte als de karton plaat met betonlook, dus net onder de spoorstaven.

008 009

















010 011















Na wat doorwerken ziet het er ineens heel anders uit......


Tijd om ook de opvulling van der rest tussen de rails e doen.
Tussen de stukken, waar geen vracht verkeer komt of mag komen, brengen we ballast aan.
De andere delen, dus waar wel vrachtverkeer mag komen, gebruiken we een andere methode.
Omdat hier meer lengte nodig is, is het gebruik van de vorige methode (de houten roerstaafjes) niet zo geslaagd.
Wel maken we weer gebruik van het bekende grijze karton als opvulling.
Om ook hier de juiste hoogte te verkrijgen is onder de karton laag gebruik gemaakt van dunne foamplaat (1mm dikte) en is vastgezet met dubbelzijdige kleefband.
Het voordeel is dat deze, met name bij de wissels, eenvoudig op maat is te knippen.
Bij de 1e methode die is toegepast is dit een heel stuk lastiger.
Bij beide methodes wordt de bovenzijde voorzien van dubbelzijdige kleefband waarop later, zoals eerder aangegeven, de stroken van grijs karton worden aangebracht.

De ballast wordt weer op de bekende wijze aangebracht, verdunde houtlijm met een druppeltje afwasmiddel.

En dan ziet het er zo uit:

154 155



















Keer terug naar menu.

Terug naar het hoofdonderwerp Rangeer terrein.

Kraan werk.

092

Buiten de containerkraan van Heljan, komt er op het rangeer terrein nog een "gewone" kraan te staan.
Deze kraan komt op het deel waar de overige goederen wagons geladen en gelost kunnen worden.
De gebruikte kraan is de portaalkraan van Roco, die ook echt functioneert en kan worden aangestuurd met het DCC protocol.
Doordat de onderlinge afstand tussen de sporen beperkt is (61 mm), is het enige "probleem" de doorrijhoogte voor de goederenwagons.
Dit ongemak is echter eenvoudig op te lossen, door de vaste stempels onder de poten van de kraan te vervangen door wiel onderstellen, waardoor de kraan niet alleen verrijdbaar wordt, maar ook op een betonnen balk kan worden geplaatst.
Door deze kleine hoogte winning, is de doorrijhoogte voor wagons en locs hoog genoeg om ongehinderd onder de portaalkraan door te kunnen rijden.


De betonnen balk is gemaakt van een recht stukje hout van ongeveer 30 cm lengte.
Hierin worden een paar kleine koperen spijkers in aangebracht waarop een stukje rail kan worden gesoldeerd.
Deze rail komt van een stukje wat is overgehouden van de gebruikte flexrail.
De hoogte van deze betonnen balk is voor beide zijde afwijkend in maat.
Dit komt omdat aan de ene zijde de balk direct op de ondergrond komt te liggen en de andere op de inmiddels aangelegde bestrating.
Het hoogte verschil tussen de balken is ca 3 mm.

020 021

















Onder in de balken is een gaatje van 2,3mm geboord, waarin een M3 draadeinde in is geschroefd.
Ook in de onderplaat zijn op dezelfde posities gaatjes geboord van 3 mm.
Nu kunnen de betonbalken op hun plaats worden gezet en door de kleine afwijkingen in afstand en gaten, staan ze mooi vast op de ondergrond.

022 023
















Alleen nog wat stootbuffers aan de uiteinde van de rail aanbrengen en het geheel is klaar.

027 031

















Het stootblok (hierboven) is gemaakt van een stukje populieren triplex en een ingekorte stalen spijker.
Om de ingekorte stalen spijker aan te brengen wordt er in het houten blokje eerst een gaatje geboord om splijten te voorkomen.
Aan de onderzijde van het blokje maken we een kleine sleuf, zodat deze mooi over de rails valt.
Met een druppeltje houtlijm zetten we de spijker vast in het gaatje en laten het even drogen.
Stootblok nog even op kleur brengen en met houttlijm vaslijmen op de juiste plaats.

En zie hier het resultaat.

042 043
















De kraan ziet er nu nog een beetje "clean" uit, en gaan we later nog wel eens onder handen nemen met wat vervuiling e.d.
De draden voor de aansturing zijn aan de achterzijde aangebracht en zijn nauwelijks zichtbaar.


Keer terug naar menu.

Terug naar het hoofdonderwerp Rangeer terrein.

Goederen laadperron

Voor het stukgoed is er nog een laadperron nodig.
Dit laadperron kan op een eenvoudige en makkelijke manier zelf gemaakt worden.
Het voordeel is dat deze op de maat gemaakt kan worden zoals je dat zelf wil.
De basis bestaat uit een houten lat en een schuin oprijstuk.
Om te beginnen wordt eerst de lengte en breedte van het perron bepaald.
De breedte van het perron is later bepalend voor de breedte van de lat.
Vervolgens snijden op volle breedte en volledige lengte een stuk uit zachte foamplaat van ca 3 mm dikte.
Je kun hiervoor prima de foamplaat gebruiken die gebruikt wordt voor onder het laminaat.
Deze heeft één vlakke zijde die we als boven zijde voor het perron gaan gebruiken.
De onderliggende lat moet ca 5 mm smaller zijn dan het uitgesneden stuk foamplaat.
De hoogte van de lat wordt bepaald door de hoogte van de onderzijde van schuifdeuren van een goederwagon minus de dikte van de foamplaat.
De lengte is ca 75 mm korter dan het uitgesneden foam.

033 034
















Deze laatste 75mm worden opgevuld door twee wigvormige stukken hout die de oprit van het perron moeten gaan vormen.
Daarna controlleren we even op de uitgesneden foamplaat past op de houten onderbouw.
Als alles klopt kunnen we foamplaat gaan bewerken.
We beginnen met het aanbrengen van een steen patroon langs de twee lange buitenzijde van de foamplaat.
Dit is de zogenaamde rollaag.
Je kunt dit prima doen met een stempel die je zelf kunt maken van een oud (versleten) kwastje.
Door de haren uit het metalen omhulsel van de kwast te halen en het omhulsel rechthoekig te maken, krijg je een mooie rechthoekige stempel waarmee je de foamplaat van steenmotief kan voorzien.
Als je de stempel zachtjes op het foam drukt, ontstaat er een een rechthoekige afruk in de foam.

In de praktijk zie ook nog wel eens wat scheuren in de betonen plaat op een laadperron.
Door tussen de twee rollagen met een scherpe punt van een potlood wat willekeurige groeven van ongelijke lengte te maken, kun je dit mooi simuleren.
Om de juiste kleur te geven wordt als eerste de basiskleur aangemaakt voor het perrondek.
Ik heb hier gekozen voor een grijze basis laag (wit en zwarte verf mengen tot de gewenste kleur).
035


De 1e laag wordt met een spons of doekje aangebracht op het perrondek en nog voordat het geheel droog is met een schone papieren doekje weer een beetje afgeveegd.
Voor een wat meer grijzere dekking kan dit eventueel herhaald worden.
Om een wat oud en gebruikt effect van een perrondek te verkrijgen, beginnen we met verdunde zwarte plakkaatverf de 1e laag aan te brengen en vegen dit vervolgens met een droge spons of doekje weer een beetje af.
Eventueel kan dit nogmaals herhaald worden, zodat de ingedrukte groeven goed zichtbaar worden.

036037 Om de zaak helemaal af te werken, schilderen we de houten onderbouw nog in de gewenste kleur.

Ik heb hier gekozen voor zwart, maar je kunt natuurlijk ook een andere kleur kiezen.

Nu is het alleen nog een kwestie van vastmaken van de foamlaag op de houten ondergond.
We doen dit opnieuw met wat dubbelzijdige tape.

Als dit gebeurd is kunnen we deze op de plaats van bestemming plaatsen.
Het vast zetten op de juiste plek doen we opnieuw met ..........

juist, met dubbelzijdige tape (ideaal spul eigenlijk).



En dan krijg je dit als resultaat...

038 040

















044 045


















Keer terug naar menu.
Terug naar het hoofdonderwerp Rangeer terrein.

Gereed maken van de auto-losplaats.


Om te voorkomen dat de autowagons van de rails gedrukt kunnen worden, moet er eerst een stootblok worden geplaatst.
Nu is een standaard stootblok te hoog voor deze wagons, omdat dan de auto's op het onderdek niet van de wagon gereden kunnen worden.
De stootblokken zoals we die voorheen hebben gemaakt, zijn nog hoger en voldoen hier dus ook niet.
We zullen dus iets anders moet verzinnen.
Aangezien er nog genoeg afvalstukjes rail materiaal is, kan hier wel een passend stootblok mee worden gemaakt.
Eerst maken we een recht stukje rail van ongeveer 90 tot 120 mm lengte (net wat je nodig hebt).
Van wat losse railstaven worden twee stukjes van ca 35mm en 7 mm afgezaagd.
Aan de uiteinde van het stukje rail maken we een schuine zijde en wel zo, dat de railstaaf van 35mm onder een hoek van ca 10 graden komt te staan.
De stukjes van 7mm worden gebruikt om de schuine railstaaf te ondersteunen en geven straks wat meer stijfheid.
Aan beide zijde van de rijrail worden nu de schuine en steun staven vast gesoldeerd.

147 146

















We maken opnieuw een stukje spoorstaaf op een lengte van ca 25mm.
Van deze spoorstaaf slijpen we aan beide zijde het uitstekende profiel af, zodat een (nagenoeg)vlakke zijde onstaat.
Deze wordt vervolgens op de uiteinde van de schuine spoorstaven gesoldeerd, en wel met een platte zijde.
Na het solderen moeten de buffers van de wagon kunnen deze staaf kunnen raken.
Als stootbalk brengen we een houten balkje aan van 3x4x28mm.
Nu is hout niet te solderen, dus lijmen we dit op de andere plate zijde van de hiervoor aangebrachte spoorstaven.
Hierbij lijmen we de 4mm zijde van de balk op de spoorstaaf en laten deze evenveel aan beide zijde van de spoorstaaf uitsteken.
Dat lijmen doen we met 10 seconden lijm, dus zaak dat je dat in één keer goed doet.
Na het lijmen moeten we het stootblok nog wat meer stijfheid geven.
Om dit te bereiken, solderen we twee draden van 1mm kruislinks tussen de schuin oplopende staven.

149 150

















Voor het draad heb ik blank verzint binddraad gebruikt.
Het beste is om de draad even met de boormachine op te spannen.
Hierdoor wordt de draad niet alleen mooi recht, maar ook wat stijver.
Na het aanbrengen van deze draden is het stootblok bijna klaar.

149



Zoals deze nu is zou deze onheroepelijk sluiting veroorzaken op het moment dat we deze op de bestaande rail aansluiten.
Om dit te voorkomen kun je een isolatieschoen in één van de railstaven zetten of één railstaaf doorzagen.
De 1e optie is verweg het eenvoudigste maar de wielen in het ondrstel van de wagon kunnen deze "gap" overbruggen en alsnog sluiting veroorzaken.
Daarom is het beter om onder de houten stootbalk een zaagsnede aan te brengen in één van de railstaven.
De zaagsnede kun je weer opvullen met wat (hout)lijm.
Hier zullen de wielen nooit de gap overbruggen en is kortsluiting uitgesloten.










Keer terug naar menu.
Terug naar het hoofdonderwerp Rangeer terrein.


Autotrein lossen.


Voor het lossen van auto's vanaf en autotreinwagon worden in de praktijk verschillende methodes gebruikt.
Zo kan er een bok zijn waar de wagon tegen aangereden wordt en in geval van een dubbeldeks wagon zelfs één met en extra verdieping erboven.
Deze nemen nogal wat ruimte in beslag, hebben een vaste standplaats waardoor je minder flexibel ben qua inzet en vereisen bovendien in de praktijk ook de nodige infra om de goederenstroom op een juiste wijze te realiseren.
Dit laatste is met name het geval bij stations waar ook (internationaal) personenvervoer van toepassing is.
Naast zo’n vaste plek kan er ook met een verrijdbare oplossing worden gewerkt.
Deze hebben het voordeel dat deze op verschillende plaatsen kunnen worden ingezet, nemen relatief weinig plaats in en ben je minder afhankelijk van de infra.
Deze oplossing wordt vaak gebruikt bij het laden van de wagons bij een autofabriek of het lossen in een haven of op een rangeerterrein.
We gaan deze ook toepassen op het industrieterrein van Kelderspoor.
Nu wil het geval, voor zover mij bekend, een dergelijk iets niet in bouwkit of model bestaat, dus dat wordt zelfbouw.
Als eerste maar eens gezocht naar voorbeelden.
Bijgaande foto’s tonen een in de praktijk toegepaste type bij PON (VAG importeur Nederland).

074 075

















De foto's hebben gediend als voorbeeld.
Als eerste is de rijbrug gemaakt.
Hiervoor is een plaatje styreen van 2mm dikte gebruikt waar aan de beide lange zijde een H-profiel van styreen is aangebracht.
Voor het aanbrenhen van de H-balk heeft de rijplaat aan het begin (de wagon zijde) na 35mm een kleine knik gekregen.
Dit moet voorkomen dat de auto’s op de bodemplaat vast komen te zitten bij het lossen.
Door de styreen plaat aan de onderzijde in te snijden, kan deze knik eenvoudig worden aangebracht.
Bij het aanbrengen van de H-balk moeten op deze plek een kleine schuine kant aan de balk gemaakt worden zodat deze mooi kan aansluiten.
Ook loop de balk niet helemaal tot aan het einde (straatzijde), maar stop op ca 15 mm vootr het einde. Dit einde van de rijplaat (afrit op de straat) is aan de onderzijde schuin afgevlakt, zodat deze zonder noemenswaardige drempel aansluit op het wegdek.
Bij het origineel kan het onderste deel van rijplaten aan de wegdekzijde uit twee delen en kan worden opgeklapt, bij het model hebben we dat niet gedaan.

058 059


















Ook het hekwerk, zoals het origineel toont, hebben we achterwege gelaten.
Hiervoor in de plaats worden (later) paaltjes geplaatst waar kettingen tussen worden gehangen.
Tijd voor het maken van het onderframe.


Het onderframe is gemaakt van holle vierkante plastic pijp.
Deze worden koud op elkaar gelijmd. De hoeken worden versterkt door een klein driehoekig styreenplaatje van 1 mm dikte.
Deze worden aan de bovenzijde op het frame aangebracht.
Om de as voor de wiel te kunnen plaatsen is aan de onderzijde van het frame een stukje holle ronde plastic pijp gebruikt.
Deze heeft een binnen diameter van 0,7mm en en buitendiameter van 2mm.
Hierin wordt later de stalen as geplaatst.

057 061
















De wielen die gebruik zijn komen van defect Herpa model vrachtwagen en is een dubbel lucht uitvoering.
Als as is een stukje draad van 0,6 mm gebruikt.
Het spatbord is ook gemaakt van een klein plaatje styreen van 1 mm dikte.
Ook hier is op de buigpunten een klein snee gemaakt aan de binnenzijde van het spatbord, zodat deze hier makkelijk is te buigen.
Na het buigen zijn de buiglijnen aan de binnenzijde versterkt met wat lijm.
Om de spatborden te plaatsen wordt eerst de as met de wielen aangebracht.
Vervolgens worden de spatborden aangebracht op het vierkante profiel boven de wielen.
Nu de zaak even goed laten drogen.

Maar zoals wel vaker kan voorkomen in de modelbouw, is dat het even tegen zat.
Hoewel er met de auto-los-kar nog wel even verder is gebouwd, is besloten om met de afbouw te stoppen.

064 067
















Na verloop van tijd raakte veel gelijmde verbindingen los en zelfs met 10 seconden lijm bleef het niet zitten.
Waarschijnlijk komt het doordat de ronde en vierkante pijp niet van styreen waren.
Doordat de boel "in verval raakte", heeft afbouwen op deze manier verder geen zin.
Het tot nu toe gebouwde model vormde echter een goed basis en is besloten om hem opnieuw te gaan bouwen.
Echter maken we geen gebruik meer van styreen maar van messing.
Messing profiel is in heel veel maten en varianten te koop en is bovendien prima te solderen.
Het enige wat van styreen is gebleven is de oprijplaat.
We gaan dus vanuit hier verder met de bouw van de "auto-los-kar", maar dan in de messing uitvoering.




Wordt vervolgd………

Keer terug naar menu.
Terug naar het hoofdonderwerp Rangeer terrein.

Tunnelbouw

Tunnels kunnen op een modelbaan naar zuid Duits/Zwitsers en Oostenrijks voorbeeld niet ontbreken. Alle tunnelportalen en binnenwanden zijn geheel zelf ......

Faller Car

Tijdens de bouw van de baan is besloten om de modelbaan ook te voorzien van een Faller Car systeem. Mogelijk dat deze in de toekomst ook digitaal bestuurd.....

Terug

Terug naar home page.....




" Als je de sporen volgt, kom je vanzelf op het eindstation. "