De bouw van de overweg

Bij de aanleg van de Faller Car baan moest het spoor een keer worden overgestoken.
Oorspronkelijk zou dit een autobrug worden, maar door de aanpassing in het plan is in plaats van een brug nu voor een overweg gekozen.
Voor het type overweg is er gekozen voor de Faller 120174.
Achteraf bleek deze echter niet te kunnen voldoen in combinatie met de Faller Car baan.
Verbouwen en aanpassen bleek de enige optie.
Dat dit niet zonder slag of stoot is gegaan, kun je hierna lezen.








De Faller Car baan gaat verder.

Nu het talud achter het station en de inrichting rond het station op wat kleine dingen na klaar is, gaan we verder met de Faller Car baan.
De baan was gereed tot aan de bovenplaat.
Het ligt in de bedoeling om vanuit dat punt het spoor over te stekken.
Als eerste maar eens gekeken hoe we dit het beste kunnen doen.
Om te beginnen is er een overweg beschikbaar van het merk Faller, waarbij de bomen langzaam sluiten en weer open gaan.
Het gaat hierbij om de Faller bouwdoos 120174.

1

Erg mooi, maar bleek niet zonder meer te gebruiken i.c.m. de Faller Car baan.
Om te beginnen: deze is te smal voor de Faller Car baan (overweg was maar 65mm breed), dus daar moest zo wie zo iets aan gebeuren.
Daarnaast wilde ik ook wat schuin het spoor over in verband met een te scherpe draai die gemaakt moest worden.
De oprit was vrij stijl wat resulteert in een vrij scherpe knik in het wegdek.
En als laatste was het moeilijk om er een sleuf in te maken voor de magneetstrip.
Al zou het wel kunnen, dan zou tijdens het frezen de frees vol komen te zitten met kunststof en zou het plastic voor een groot deel gaan smelten.
Bovendien was het plastic te dun en zou de magneetstrip er doorheen vallen.
Dit alles bij elkaar genomen, blijft er dus maar 1 mogelijkheid over als deze overweg ingezet zou worden, en dat is "de zaag erin".

De zaag er in

fl1
Aanvankelijk was ik hier nogal huiverig voor, temeer omdat de slagbomen aangedreven worden door dunnen draadjes.
Maar door de draden in een messing buisje te leggen, los je dit probleem op.
Bij het originele exemplaar worden deze draden tussen twee kleine nokjes gelegd en om te voorkomen dat de draad eraf kan schieten, wordt er een kleine verbindingsbrug (5/5) op deze nokken aangebracht.
Ik denk ook dat de geleiding door buisjes wat robuuster is dan de bestaande oplossing.
Wel moet je ervoor zorgen dat de uiteinde van de buis braam vrij is, dus na het op maat maken even mooi glad maken.
Voor de draad is het zogenaamde staalgaren gebruikt. Deze is net zo soepel als gewoon garen echter zeer sterk in zal veel minder hard slijten.
Nylon draad (visgaren) is overigens ook goed bruikbaar.








Omdat de breedte van de weg onvoldoende is voor het passeren van twee (vracht) auto's, moest het wegdek ook verbreed worden.
Een rede temeer om er de zaag erin te zetten.
Door het deel waar het scharnierpunt van de slagboom zit van het wegdek af te zagen, ben je niet alleen flexibel om de breedte van de weg te bepalen, maar kun je tevens ook de hoek waaronder dit wegdek over het spoor gaat lopen, zelf bepalen.
Kortom, meer vrijheid voor het plaatsen van de slagbomen.
Doordat de breedte van het wegdek toeneemt is de slagboom net iets te kort.
Dit kunnen we later oplossen door de slagboom met ongeveer 10 tot 15 mm te verlengen met een rond stukje kunststof.

Van origine was de Faller overweg ook hoger, ofwel geschikt voor C-rails van Märklin.
Aangezien er gebruik wordt gemaakt van Roco-line waarvan de rail hoogte minder is, moet de overweg dus ook min of meer verzonken worden in de onderplaat.
Hiervoor is er een stuk uit de onderplaat gezaagd.
Om weer "een bodem" te krijgen is er een triplex plaat van 6mm onder de opening geschroefd.

009b 008b Op deze manier is er alle vrijheid om deze stukken waarop de slagbomen zitten op de juiste hoogte te brengen.
Doordat nu het wegdek zelf gemaakt wordt, opent dit ook de mogelijkheid om de magneetstrip in het wegdek te verwerken.
Om te beginnen is er gebruik gemaakt van een dun plaatje styreen (zwart) wat als drager gaat dienen voor de magneetstrip en de overige wegdelen.
De magneetstrippen moeten ca 40 mm van elkaar af liggen om het goed passeren van de Faller auto's mogelijk te maken.
Als eerste wordt de breedte bepaald door de rechter + linker wegdeel + 2 x de magneetstrip breedte(3 mm) + 38 mm tussendeel(= 41 mm hart-hart afstand tussen de magneet strip) .
De linker en de rechter wegdelen (naast de magneetstrip) zijn even breed en bedraagt 18 mm.
In totaal wordt dit dus een breedte van 18+18+3+3+38 = 80 mm.
Aangezien de originele breedte slechts 65mm is, is deze verbreding een aardige verbetering maar is voor de Faller Car baan echt nodig.
Omdat er later karton wordt gebruikt als wegdek, moet de magneetstrip "verzonken" worden in het wegdek.
De magneetstrip is 1,5mm dik en is even hoog als het gebruikte witte styreen.
Door nu een rechter, linker en een middendeel voor het wegdek uit styreen van 1,5 mm dikte te maken van de juiste breedte, kan de gehele breedte van het wegdek worden gemaakt.
Door deze wegdelen, magneetstrips en middendeel naast elkaar op de zwarte styreen drager te lijmen, ontstaat er een een mooi strak en vlak wegdek.
010b

Ook de lengte van dit wegdek is natuurlijk van belang.
Hoe langer het wegdek, hoe kleiner de stijgingshoek. Bovendien wordt hierdoor de knik veel minder waardoor de auto's makkelijker over de sporen heen gaan.
Voor een juiste aansluiting aan de rails is het van belang, dat het wegdek + de dikte van het karton op dezelfde hoogte zit als de railstaven.
Dit bleek verrassend goed uit te komen als de toplaag van het witte styreen strak op de bovenzijde van de bielzen kwam te liggen.
Samen met de karton dikte ligt het uiteindelijke wegdek net onder de railstaaf (minder dan 0,5mm) en geeft geen problemen bij de voertuigen.


Deze oplossing voor het wegdek is ook toegepast tot het punt dat de weg die vanaf het station naar boven komt op de onderplaat uitkomt.
Dit heeft als voornaamste rede dat het lastig is om een sleuf voor magneetstrip in de onderplaat te frezen over een korte afstand waarbij ook nog eens twee niveau overgangen in zitten.

002 003
Door de wegdelen van styreen door te leggen kun je dit probleem omzeilen.
Wel is in dit laatste stuk geen gebruik meer gemaakt van een onderplaat voor het wegdek, maar zijn de wegdelen van styreen direct op de multiplex onderlaag gelijmd.
Vervolgens wordt de magneetstrip aangebracht tot aan het railprofiel, waarbij het uiteinde van de magneetstrip parallel aan de railstaaf wordt afgesneden.
Voor de opvullen tussen de rails is ook weer gebruik gemaakt van styreen.

Als eerste wordt er een smal stuk styreen van 0,5 mm dikte op de bielzen aangebracht die ruim van de railnagelschoenen af zit.
De lengte moet ongeveer 40mm meer zijn dan de breedte van het wegdek.
Om de ruimte tussen de railstaven zoveel mogelijk te vullen, wordt er een tweede styreen laag van een 1,5mm dikte en 14 mm breedte aangebracht
Ook deze valt buiten de breedte van het wegdek.
Het uiteinde laten we een beetje taps naar elkaar toe lopen en buigen dit deel naar beneden totdat deze de spoorbielzen raken.


010 011
Voordat deze definitief geplaatst wordt snijden we de rechter zijde in het verlengde van de magneetband door en plaatsen het afgesneden deel een magneetband dikte verder.
Dit herhalen we ook aan de andere zijnde.
Op deze manier ontstaat er een tussen deel die ruimte biedt aan de magneetstrip voor de Faller Car baan.
Dit doen we bij zowel het linker als het rechter spoor.
Dezelfde werkwijze hanteren we ook voor het stuk tussen het linker en rechter spoor.
Het spreek voor zich dat we ook de andere zijde van de overweg op een zelfde manier als het tegenover liggende deel hebben gemaakt.
Echter met dit verschil, dat we hier de magneetband wel in de onderplaat hebben verzonken door sleuven te frezen.
Dit kan hier ook prima, omdat we pas na een goede 50 cm een helling naar beneden krijgen.
Vervolgens plaatsen we de magneetstrip in de sleuven die nu zijn ontstaan, waarbij de uiteinde weer volledig parallel lopen met de spoorstaven.
Na het plaatsen van de magneetstrippen in de weg gedeeltes naar, van en tussen de sporen plakken we tijdelijk af met doorzichtige tape over de magneetstrip.
Dit om te voorkomen dat de volg magneet van het voertuig tijdens de proefrit te vast aan de magneetstrip kleeft.
Tijd om het even te testen of het werkt.

Zo te zien werkt het ........



Voordat we de toeritten en de tussenliggende delen definitief vast gaan zetten, moeten we eerst de buizen aan gaan leggen waar de draden doorheen moet om de slagbomen te kunnen bewegen.
Één van de buizen komt onder het spoor door te lopen maar hiervoor moet er eerst ruimte worden gemaakt.
014 020 Één van de mogelijkheden was om dit direct onder de rails door te doen, maar hiervoor moest de rail worden opgebroken en gaf te veel problemen om de draad voor de bomen op de juiste plek te krijgen.
De tweede optie was om het stuk triplex dat onder de bodemplaat zit, tijdelijk even te verwijderen en onder het gedeelte van het spoor een sleuf aan de onderzijde te frezen.
Om te voorkomen dat de rails verwijderd moest worden (en dan de hele zaak weer opnieuw uitgericht moest worden om weer de juiste aansluiting op de wegneembare brug te krijgen) is er gekozen voor deze laatste optie.
Na het aanbrengen van de sleuf voor de buis is deze eerst in de juiste vorm gebogen en op maat gemaakt, voordat de triplexplaat weer terug werd geplaatst.
Door de buis te voorzien van een draad en het stuk te plaatsen waarop de slagboom stond, kon de werking gecontroleerd worden.
Bij het plaatsen van het scharnierpunt voor de slagbomen is rekening gehouden met de afstand tussen spoor en uiteinde van de slagboom bij neergelaten slagboom.
Als het uiteinde te dicht bij het spoor staat, loop je het risico dat een loc of wagon die net iets breder is tegen de spoorboom stoot en zo de boel de vernieling in helpt.


019 018

Na overtuigd te zijn dat er voldoende afstand tussen spoor en slagboom zat en dat de slagboom goed kon functioneren, is de buis met behulp van het lijmpistool vastgezet op de onderplaat om te voorkomen dat de buis zou kunnen verschuiven.
Hetzelfde is gedaan met het andere deel waar tevens ook de motor aandrijving zit.
Hierbij moest de buis echter in een U vorm worden gemaakt om de juiste werking van de slagboom te verkrijgen.
Nadat dit allemaal was aangelegd was ik benieuwd of dit allemaal goed zou gaan functioneren.

Om dit goed te kunnen testen moet eerst het motor gedeelte worden opgebouwd.
Deze constructie bleek nogal simpel van opzet te zijn en de bijgeleverde bouwtekening was hierin duidelijk genoeg.







fl3
Het principe is eenvoudig.

(Zie tekening hiernaast)
Op de motor zit een ronde schijf die twee nokken aan de achterzijde heeft die recht tegen over elkaar staan.
Bij het draaien van de motor maken deze nokken een cirkel beweging en bedienen een schakelaar die het stroomcircuit naar de motor onderbreekt.
Om de motor weer te laten draaien moet deze schakelaar worden overbrugt.
Nadat de nok is weggedraaid van de schakelaar loopt de motor weer gewoon door en wordt de overbrugging weer weggehaald.
De motor draait door totdat de andere nok weer de schakelaar bedient die de motor stroom weer onderbreekt.
Opnieuw kan deze dan weer overbrugd worden en zo gaat dit spelletje door.
Elke keer draait de motor dus een halve slag en onderbreekt dan weer zijn eigen circuit.
Hiermee gaan straks dus de bomen open en dicht.


fl2
Tussen deze nokken is ook een gat aangebracht waar in een pen gestoken kan worden.
Aan de voorzijde moet een kunststof plaat worden aangebracht waarin zich een horizontale sleuf bevind en kan zich van boven naar beneden bewegen door geleiders links en rechts.
Door in deze gleuf de pen te plaatsen die op zijn beurt weer in het gat valt van de achterliggende ronde schijf, wordt de draaiende beweging van de schijf omgezet in een verticale beweging van deze plaat.
Ook zijn in de plaat aan de onderzijde twee gaten aangebracht waar opnieuw weer twee pennen in gestoken kunnen worden. Deze pennen zijn licht konisch en hebben aan de voorzijde een sleuf waar het blad van een schroevendraaier in gezet kan worden.
Daarnaast kan aan de achterzijde van deze pen een sleuf aanwezig, waardoor een draad door gestoken kan worden.

De draad die aan de overwegboom is vast gemaakt en via de buis uitkomt aan de onderzijde van deze plaat, worden aan de achterzijde van deze pennen gestoken.



fl2
Het enige wat nu nog moet gebeuren is de bomen afstellen.

Dit afstellen bleek verrassend snel en simpel te gaan.
Zorg ervoor dat de plaat in zijn onderste stand staat en de slagbomen volledig naar beneden staan.
Steek nu de draad door de sleuf van de pen en druk deze pen dan in het gat en wel zo, dat deze min of meer klemt.
De draad hoeft op dit moment nog niet strak te staan.
Overbrug nu kort (ca 1 seconde) de schakelaar en laat de motor draaien en wacht tot de plaat in de bovenste stand staat.
Draai nu met een kleine schroevendraaier aan de pen totdat de bomen geheel naar boven staat en druk de pen verder vast.
Laat de motor opnieuw draaien door het tijdelijk overbruggen van de schakelaar en wacht dat deze in de onderste stand staat. Als het goed is zijn de slagbomen nu geheel naar beneden, eventueel nog even na stellen.
Beide slagbomen kunnen op dezelfde wijze en individueel afgesteld worden.
Herhaal dit eventueel nogmaals...klaar..

En dan volg natuurlijk de ultieme test, werkt het of niet.........



YES....

Aanbrengen stop magneten.

Om de voertuigen te laten stoppen bij gesloten slagbomen, moeten er stopmagneten onder het wegdek worden aangebracht.
Hiervoor worden weer de standaard magneetspoelen van Faller gebruikt.
Dit zijn dezelfde magneetspoelen als die bij de bushalte zijn gebruikt. (zie "plaatsing stopmagneet")
Aangezien hier het wegdek iets dikker is, wordt er door de bodemplaat een stalen M8 bout geplaatst.
De kop van deze bout komt onder de styreen plaat te zitten en het andere eind steekt door de onderplaat heen.
Na het aanbrengen van deze bout wordt deze aan de onderzijde afgeslepen op gelijke hoogte als de onderzijde van de onderplaat.
Op dit afgeslepen stuk wordt de magneetspoel gemonteerd, zodat het magnetisme wat opgewekt wordt door deze spoel via de bout onder het wegdek kan worden overgebracht.
Deze bouten zijn op ca 10 cm voor de slagbomen aangebracht om de voertuigen op tijd te kunnen laten stoppen.
Na het aanbrengen van de stopmagneten natuurlijk eerst even getest.
Zelfs de kleinste voertuigen reageerde prima, zelf bij lage spanning op de stopmagneet.
Na deze test is de aansluitende bocht naar de Faller Car baan richting station samen met de overige delen permanent vast gezet.
Dit vastzetten is gedaan met een laagje houtlijm waarbij de zijkanten zijn geborgd met het lijmpistool.

Vanaf de overweg verder richting toekomstige stad wordt geen styreen meer gebruikt als ondergrond en worden de sleuven in de onderplaat gevreesd voor de magneetstrip.
Dit stuk is volledig met de hand gedaan omdat het gebruik van de geleider hier weinig zin heeft,
Hiervoor is de route van de magneetstrip met een stift uitgezet en is (met vaste hand) de sleuf gefreesd.
Naast de hoofdroute is er ook nog een extra sleuf gefreesd voor verkeer dat vanuit het lage deel van het dorp kan komen.
Het is nog niet zeker of hier ook Faller auto's zullen gaan rijden, maar na het aanbrengen van het wegdek voor de hoofdroute is dit alleen nog maar te realiseren indien het wegdek weer wordt weg genomen.
Aangezien dit nogal lastig is en de boel dan weer gesloopt moet worden, is bij voorbaat deze sleuf aangebracht en voorzien van een magneetstrip.


Na het aanbrengen van de sleuven worden deze voorzien van een magneetstrip en worden uit grijs karton het wegdek uitgesneden/gekipt.
Vervolgens wordt eerst de doorzichtige tape die nog over de magneetstrip zit voor de test verwijderd en wordt het eerste deel van de "route" beplakt met dubbelzijdige tape.
Na het beplakken wordt de bovenlaag van deze tape verwijderd en brengen we het uitgesneden/geknipte wegdelen aan.
Om na te gaan of alles naar tevredenheid is, wordt de boel nog maar eens getest.




De eerste resultaten zien er goed uit.
Na de goede resultaten is eerste het seinwachtershuisje in elkaar gezet en op zijn plaats neer gezet.
Dit seinhuis bedekt de "besturing" van de slagbomen mooi af.
Vervolgens is de rest van de overweg en voorzien van bestrating uit grijs karton.
Om het geheel af te maken ook de slagbomen verlegd met een grijs stukje rond plastic en zijn de steunen voor de slagbomen aangebracht.
De tussen delen bij de sporen lopen verder door naar de zijkant en zijn bruin geschilderd.

037 039

















033 034

















De bouw van deze overweg nadert zijn einde.
Als slotstuk worden nog knipperlichten en wat hekwerk aangebracht.


Afronding van de bouw.

Na het plaatsen van het seinwachtershuisje kunnen we de zaak verder afronden.
Zo moeten er nog waarschuwingslichten en hekwerken geplaatst worden.
Daarnaast moet natuurlijk het talud van het spoor nog verder worden afgewerkt en nog het nodige groen geplaatst worden.
Omdat het landschap hier niet vlak is worden er ook naast het spoor wat kleine heuvels gemaakt om dit te benadrukken. Ook dit moet natuurlijk worden aangekleed.

042 043
















044 045
















046








Rest alleen nog de verdere technische invulling zoals het op tijd laten functioneren van de bomen en waarschuwingslichten en het stoppen van de Faller auto's op het juiste moment.
Hierover later meer.









Wordt vervolgd....


Tunnelbouw

Tunnels kunnen op een modelbaan naar zuid Duits/Zwitsers en Oostenrijks voorbeeld niet ontbreken. Alle tunnelportalen en binnenwanden zijn geheel zelf ......

Bruggenbouw

In de modelbaan liggen een drietal bruggen. De brug die geplaatst is tussen de twee benen van de U is volledig zelfbouw. Verder zijn er nog twee dubbelspoors.....

Terug

Naar projecten of home page..


" Als je de sporen volgt, kom je vanzelf op het eindstation. "