De taludbouw bij het loc depot

Hier wordt de bouw en aankleding beschreven van het talud bij het loc depot.
Het beschreven talud behoort tot de parade baan die op niveau 1 ligt.
Omdat het talud ook aansluit op de keerlus van de FallerCar baan kun je ook delen vinden onder het hoofdstuk van "Projecten, Faller Car". De bouw en inrichting van het loc depot zelf wordt later beschreven onder "Projecten, Loc depot".
De opbouw van het talud wijkt af van hetgeen we bijvoorbeeld hebben kunnen zien bij het talud langs het rangeer terrein.
Er zijn hier namelijk twee delen uitneembaar om bij eventuele ontsporingen of andere calamiteiten de achterliggende sporen te kunnen bereiken.
Ook voor het eventueel handmatig reinigen van de rails is dit natuurlijk een mooie oplossing, hoewel dit in de praktijk waarschijnlijk niet vaak nodig zal zijn.
Maar juist voor de ene keer, kan het al handig zijn.



De basis van het talud.

Het rechter deel, dat aansluit op de berg bij de trap, is gemaakt op een plaatje triplex van 3 mm.
Dit is één van de twee delen die later nog uitneembaar is en wordt geplaatst links van de steunen van de parade baan.
Op de foto hiernaast is dit duidelijk te zien.
Het talud zelf is opgebouwd uit een PU blok van 120 mm dikte.
In dit geval was het gewoon rest materiaal wat is overgebleven van een verbouwing.
Je kunt ook zien dat de achterzijde van de PU plaat is voorzien van een reflecterende afdekking.
Deze kan gewoon blijven zitten.
Wel zijn er een tweetal sleuven in gemaakt, omdat daar de bedrading loopt naar de rails van de paradebaan en het sein wat daar staat.


















Doordat het gebruikte PU blok van origine al vrij stevig is, is het ideaal te gebruiken als uitneembaar stuk landschap.
Het verlijmen met het triplex is gedaan met gewone houtlijm.
De basis vorm van de helling is eerst grofweg met een zaag gedaan.
Om de uiteindelijke vorm van de helling te maken is er gebruik gemaakt van een scherp mes.
Door verschillende stukken eruit te snijden, krijgt de helling een rots structuur.
Om eventuele half losse delen te verwijderen wordt het geheel nog even licht geschuurd.

Voordat we verder gaan, wordt er eerst gekeken of het geheel goed past en makkelijk uitneembaar is.
Nadat de hele helling op hoogte is gebracht, voorzien is van de juiste steilheid en het nodige reliëf, is het oppervlak geschilderd met een donkere bruine kleur.
Na het drogen van de eerste laag worden de uitstekende delen behandeld met een licht grijze/witte kleur met de dry-brush methode.
Vervolgens wordt na het drogen van de verf wat houtlijm op diverse stukken aangebracht om begroeiing aan te brengen.
Het gebruikte decoratie materiaal is overwegend van Woodland.
Voor het maken van struiken is gebruik gemaakt van vlokken ( Clumb Foliage Medium Green FC 683 en Light Green FC 682) en is verder afgewerkt met fijn strooimateriaal.
De bomen komen uit een pakket van Heki en zijn nog niet nabehandeld.


















De sporen die achter het talud liggen, komen aan de linkerzijde uit een tunnel naar het station.
Tussen het tunnel portaal dat hier wordt geplaatst en het talud, wordt een muur geplaatst die de gehele hoogte beslaat tot het niveau van de parade baan.
Deze muur zal niet recht lopen maar met een tweetal knikken de contouren van het paradebaan niveau volgen.
Het tweede deel van het talud wat uitneembaar is, laten we nu nog even achterwege en gaan eerst de wand plaatsen.
Voordat dit geplaatst kan worden is het zaak dat eerst de bovenleiding in orde wordt gemaakt.
Aangezien er in de tunnels zelf geen bovenleiding wordt aangelegd, is er een extra voorziening nodig.
Bij het inrijden en verlaten van de tunnel moet de pantograaf op een nette manier "losgelaten" en opgevangen worden.
Uiteraard zal een uitgeveerde pantograaf vrij door de tunnel moeten kunnen bewegen.
Dit is echter geen probleem met een vrije hoogte van ca 14 cm.
Hoe dit gedaan is kun je hier terug vinden.

Nadat de bovenleiding is aangebracht, de achterwand in de tunnel is geplaatst, kan er begonnen worden met het plaatsen van de muur.
De standaard muur delen,zoals die gegoten worden, zijn niet hoog genoeg.
Om deze hoogte te kunnen halen, zijn er een stroken gezaagd van reeds gegoten muur delen en vervolgens bovenop de bestaande muur geplaatst.
Door op de achterzijde van de wand een strook karton te lijmen (met het lijmpistool), konden de bovendelen eenvoudig worden vast gemaakt.
Ook het lijmen van de totale wand is gedaan met het lijmpistool.
De totale lengte is niet geheel doorgetrokken tot het uitneembare deel.
Het laatste deel van deze wand is gemaakt van gestapelde resten van PU stroken.
Dan is het tijd voor het maken van het laatste sluitstuk in dit talud gedeelte, het 2e uitneembare deel.
Ook dit gedeelte is op dezelfde wijze gemaakt als het 1e uitneembare deel, echter is deze niet meer geplaatst op een triplex plaatje.
Dit deel moet namelijk eruit getild kunnen worden.
Daarom lopen de zijwanden schuin en taps naar binnen gesneden, om het uitnemen wat makkelijk te maken.
Nadat ook dit gereed was, kon begonnen worden met de verdere afwerking.
De eerste stap was het afwerken van het laatst stukje wand van PU stroken en moest een rotswand worden.

















Om dit te bereiken moet dit deel worden afgewerkt met een laagje gips.
Het water waarmee het gips wordt aangemaakt, is gemengd met wat bruine en zwarte plakkaatverf.
Zo wordt het gips al wat zandkleurig (donker bruin)en als er nu wat afbreekt, is de ondergrond niet wit en valt het minder op.
Op het moment dat het gips nog kneedbaar is, worden her en der met een kwast wat groeven aangebracht zodat er een rotsachtig geheel ontstaat.
Tevens worden de nog witte delen van de muur en het 2e uitneembare deel donkerbruin geschilderd.


Na het uitharden van het gips is de ondergrond ook donker (bruin/zwart) geschilderd met wat plakkaatverf.
Ook hier worden de uitstekende delen, na droging van de 1e verflaag, behandeld met een licht grijze/witte kleur volgens de dry-brush methode.
Zo krijgt het een natuurlijke uitstraling.


















De volgende fase is dat de ondergrond wordt voorzien van het nodige groen en aanplant.
Ook hier is weer gekozen voor het scenery materiaal van Woodland (vlokken en strooimateriaal), Heki en Busch (bomen).
De dennenbomen zijn van verschillende lengtes, waarbij de kleinere bomen wat meer op de voorgrond staan en de grotere wat meer naar achtergrond om betere diepte werking te verkrijgen.
Verder zijn er op de "knikken" van de muurdelen nog steunmuren aangebracht.
Deze zijn vervaardigd uit foamplaat van Heki met een wild steenmotief.
Deze was van oorsprong licht grijs van kleur maar is ge-bruched met donker bruine plakkaatverf.

















Om de oneffenheden aan de onderzijde van de muur op te lossen, zijn deze delen afgewerkt met strooimateriaal en vlokken.
Hier en daar is ook wat hei aangeplant en is ook wat mos aangebracht op de muur. (op de foto is de lijm nog nat, maar droogt volledig transparant op)

De volgende fase zou het zijn het aanleggen van de bovenleiding op het paradebaan gedeelte.

En dan zul je net zien....
Blijkt na de tunnel ingang de opvang van de bovenleiding niet volledig gesoldeerd te zijn als je de tunnel net dicht gebouwd hebt.
Zit er niks anders op dan het weer open te maken.

Omdat de muur van gips is moet dit natuurlijk met de nodige voorzichtigheid gebeuren.
Met een scherp met kan deze voorzichtig worden losgesneden van het frame.
Ook de strook van karton die de wanden bij het plaatsen bij elkaar hebben gehouden moet worden doorgesneden.
Vreemde van dit alles is, dat tijdens het test rijden er zich geen problemen hebben voorgedaan.
Na het wegnemen van de muur kunnen we er weer bij om de boel vast te maken.
Ik merkte het pas bij het definitief vastzetten van de bovenleiding aan de uithangers van de masten buiten de tunnel.
Volgende keer maar eerst doen voordat de tunnel wordt "dicht gebouwd".
Dat solderen viel overigens niet mee.
Moest mezelf in een onmogelijke positie manoeuvreren om het gesoldeerd te krijgen.
Plat op de buik op de tafel, met een spiegel in de tunnel en het nodige fingerspitzengefühl (je kunt er amper onder kijken) is het uiteindelijk toch gelukt.
Tja, van fouten leer je en de aanhouder wint zullen we maar zeggen.



















Op de laatste foto is de zaak weer dicht en zie je er gelukkig niets meer van.
Maar goed dat het nu is en niet als de zaak helemaal is volgebouwd, want dan heb je echt een uitdaging.

Gaan we nu verder met de aanleg van bovenleiding op het paradebaan gedeelte..

Wordt vervolgd......

Tunnelbouw

Tunnels kunnen op een modelbaan naar zuid Duits/Zwitsers en Oostenrijks voorbeeld niet ontbreken. Alle tunnel portalen en binnenwanden zijn geheel zelf ......

Faller Car

Tijdens de bouw van de baan is besloten om de modelbaan ook te voorzien van een Faller Car systeem. Mogelijk dat deze in de toekomst ook digitaal bestuurd.....

Terug

Terug naar home page.....




" Als je de sporen volgt, kom je vanzelf op het eindstation. "