Laatste werkzaamheden aan de baan



Een overzicht over de laatste werkzaamheden aan de baan....




Bovenleiding.

004

De laatste paar weken is er druk gewerkt aan het aanbrengen van de bovenleiding bij het station.
Het nadeel hierbij was, dat er voor de overspanningen geen echte ruimte was voor torenmasten.
Er moest dus naar een oplossing worden gezocht.
Zoals zo vaak, liggen de oplossingen vaak voor de hand, maar vraagt zo af en toe ook wel wat vindingrijkheid.
Al kijkend naar het grote voorbeeld zijn we tot de volgende oplossing gekomen:
Als mast is er gekozen voor de profielmast van Viessmann
Voor de overspanning wordt er op de profiel mast een H-profiel balk angebracht.
Onder de aangebrachte H-profielbalk monteren we de dragers voor de rijdraad en hangers voor de hangdraden.



Voordeel is dat je zo erg flexibel bent om elke lengte van overspanning kunt maken.
Om het aantal overspanningen in de bochten naar het perron wat te beperken (wordt anders een beetje vol en oogt niet mooi/elegant), maken we gebruik van een paar spanmasten om de rijdraden netjes boven de rails te krijgen.
Deze worden ook in werkelijkheid (vaak op lastige plekken) toegepast.

010 012
















Als alle rijdraden zijn aangebracht worden de masten en aangebrachte H-profielen weer in de groene kleur geschilderd.
Gezien de vordering van de afgelopen weken zal dat voorlopig nog wel niet aan de orde zijn.
Hoe we het allemaal precies hebben gedaan kun je binnekort lezen in een nieuwe rubriek.


Buiten het aanbrengen van de bovenleiding bij het station is er ook een begin gemaakt met het onderhoud rollende materieel.
Het rollen materieel staat inmiddels al weer een tijdje stil, en dat dat is niet bevordelijk voor de rijeigenschappen en dergelijke.
Begonnen is met het reinigen van de rails in de helixen naar de verschillende niveaus.
Nadat dzeze weer schoon waten en ontdaan van het nodige stof en afvalresten (als gevolg van het aanbrengen van de senerey), zijn divrse treinen en treinstellen naar eeen andere positie gereden.
Dit opende de weg om ook de sporen op get schaduwstation te reinigen.
Na het reinigen van de sporen is begonnen met het reinigen van het materieel dat was afgerangeert voor de railreiniging
De volgende stap is natuurlijk het terug zetten van het materieel op de opstelsporen om vervolgen maar weer eens een paar rondjes te gaan rijden.
Maar voordat het zover is, erst maar eens verder met het schoonmaken, poetswerk en de aanleg van de bovenleiding.


018 008


















Wordt vervolgd………





Naar projecten

Onder deze rubriek vind je de bouw en vorderingen van de diverse delen van de baan maar is ook te vinden aan de kop van elke pagina.....

Naar baanplan

De vorm van de baan was al bekend, nu nog een plan uitwerken.Een baanplan komt natuurlijk niet zo maar uit de lucht vallen, je .......

Keer terug

Terug naar de home page.....




" Als je de sporen volgt, kom je vanzelf op het eindstation. "