Hoofdstation

Een van de wensen was om een groot station te realiseren.
Gezien er toch maar een beperkte ruimte beschikbaar is heb ik een aantal dingen moeten laten vallen of anders op moeten lossen.
Zo wilde ik graag een draaischijf met loc loodsen bij het station hebben, maar dit leverde een aanzienlijke problemen op ten aanzien van de beschikbare ruimte.
Ook voor eventuele uitloopsporen heb ik af moeten zien omdat de beschikbare ruimte onvoldoende bleek om het zodanig in te vullen, dat het nog een beetje toonde.
Uiteindelijk is het ontwerp uit gekomen op 4 sporen, waarbij een vrij van perrons liggend spoor gebruikt zal worden voor alleen goederen verkeer.

Stations gebouw.

Het stationsgebouw is een (oud) model van Bohn uit de bouwserie van Faller. Hoewel de schaal niet helemaal klopt, is hij groot genoeg voor een groot station en klein genoeg om nog "ruimte" voor andere dingen te hebben.
Aan het stationsgebouw is vrijwel niets gewijzigd. Het station heeft echter nog een andere functie op de baan gekregen.
Buiten het fungeren als hoofdstation is onder het stationsgebouw van de hole ruimte gebruik gemaakt door daar de stroom detectie modules en terugmeldmodule te plaatsen.
Op deze manier blijft de module voor eventuele aanpassingen of storingen makkelijk bereikbaar.

Natuurlijk is het station voorzien van (LED) verlichting. Ook de perronoverkapping heeft LED verlichting gekregen.
Hierbij zijn warm witte SMD LED's gebruikt (SMD 1206 formaat), die aangesloten zijn d.m.v. spoelendraad (gebruikt van een defecte oude magneetspoel voor een wissel).
Deze draad is zo dun dat deze niet meer is waar te nemen indien dit onder de overkapping wordt aangebracht. Er zijn telkens 3 LED's in serie gezet waarbij de begrenzingsweerstand in het stationsgebouw is aangebracht.
De LED's hebben een zeer hoge lichtopbrengst waardoor een lage stroom voldoende is om toch voldoende licht te geven op het perron.
Er wordt een regelbare spanningsbron gebruikt (regelbaar tussen 6 en 10 Volt)om de intensiteit van het licht te regelen. De weerstandswaarde voor de begrenzingsweerstand is 1K2. De maximale stroom is hierdoor slechts 5mA.
Om armaturen na te bootsen is gebruik gemaakt van dunne kabel mantel (ca 4mm) en deze in de lengte door te snijden. Vervolgens is de SMD LED vastgelijmd in de "armatuur" en is deze armatuur aangebracht aan de onderzijde van de overkapping.

De loopbrug.


Om het perron aan de oostzijde bereikbaar te maken vanuit het station kan een loopbrug of een tunnel gebruikt worden.
Omdat ik gecharmeerd was van een reeds in mijn bezit zijnde loopbrug van Faller, wilde ik die graag gaan gebruiken.
De loopbrug die ik wilde toepassen om van het station het perron aan de oost zijde te bereiken, bleek echter te kort te zijn.
Er waren nu een tweetal mogelijkheden, het railplan herzien waardoor de perrons anders kwamen te liggen, of gebruik maken van een tweede zelfde loopbrug om de bestaande loopbrug te verlengen.
Om het railpan te wijzigen moesten er concessies gedaan worden die het er niet beter op maakte dus heb ik besloten om de brug te verlengen door een tweede (zelfde) loopbrug te gebruiken.
Na wat rondstruinen op het internet en beurzen een zelfde gave loopbrug gevonden.
Bij het "verbouwen" van deze loopbrug zijn de grondplaten verwijderd.
Door ook de trapgalerij van de 2e loopbrug te hergebruiken en een wand aan het uiteinde van de bestaande loopbrug te verwijderen, is er een loopbrug ontstaan die op perron oost naar twee zijdes een in/uitgang heeft.

















Tijdens het aanpassen van de loopbrug zijn de dakdelen voorzichtig verwijderd en is er gelijktijdig LED verlichting aangebracht.
Ook hier zijn de elektrische aansluiting door dun spoelendraad gedaan. Door deze langs een paal naar beneden te brengen en vervolgens te schilderen, is de draad niet meer zichtbaar.




















Het perron (oostzijde).

Om lange perrons te realiseren die mooi tussen de sporen passen, zijn de perrons zelf gemaakt.
De basis bestaat uit een laag architecten karton van 8mm dik. Deze is makkelijk te snijden met een scherp mes en heeft een glad oppervlak.
Een scherp mes is belangrijk om de zijkant mooi glad te krijgen. De binnen laag is een soort foam die makkelijk kan afbrokkelen indien je geen scherp mes gebruikt.
Bij deze laag is er een afstand van 6mm tussen spoorbiels en perron aangehouden om voldoende spelling te hebben.
Het architecten karton heeft onvoldoende lengte om het gehele perron uit een stuk te kunnen maken dus zijn er verschillende delen gemaakt om de complete lengte op te bouwen (ca 1800mm) .
Een van de grote voordelen van zelfbouw is dat elke gewenste vorm kan worden gemaakt.
Zo is het ook hier het geval. Het uiteinde van het perron kan "meebuigen" met het spoor patroon hetgeen een mooi lang perron als eind resultaat heeft.
Vervolgens wordt op deze laag een dunne plaat styreen aangebracht (2mm),waarbij deze aan elke zijde 3mm over de onderlaag (architecten karton) heen steekt.
Ook hier geldt dat het gehele perron niet uit 1 plaat kan worden gemaakt en zijn ook hier meerdere delen gebruikt om de volledige lengte te maken.
Na het op maat maken worden de styreen platen op het architectenkarton gelijmd. Gewone houtlijm blijkt hierbij uitstekend te voldoen.
Omdat de loopbrug gefixeerd moet worden op het perron worden op de plaats van de palen van de loopbrug kleine gaatjes geboord van 1,5mm.
Bij de plaatsing van de loopbrug kunnen de palen in de deze gaatjes gestoken worden.
Om te voorkomen dat het perron nog kan verschuiven worden uit de onderplaat vanuit het midden en ongeveer 300mm vanuit het uiteinde van het perron vierkante stukken van 30x50mm uitgesneden.
Door op de basisplaat op deze plek een klosje te monteren van 30x45x6mm kan het perron hierop geplaatst worden zonder dat deze in de breedte nog kan verschuiven.
Voordat het perron definitief op zijn plaats komt, wordt eerst het perron geschilderd met betonverf van Heki.
Om een mooi glad en gedekt oppervlak te krijgen kan dit het beste met een roller worden aangebracht.
Omdat de loopbrug is voorzien van verlichting en de aansluitdraden aan de oostkant zitten, moet het gaatje voor de paal waar de aansluitdraden lopen worden doorgeboord, zodat de aansluitdraden door dit gat naar onderen geleid kunnen worden.
Om het perron nog verder te verfraaien worden lantaarns, informatie borden en banken aangebracht. Kleine mensjes zetten we later wel in de plak, de treinen rijden toch nog niet op tijd.

Het perron met overkapping (noordzijde).

Sluitstuk van het hoofdstation is het perron aan de noordzijde die is voorzien van een overkapping.
De overkappingen zijn ook van het merk Faller die enigzinds zijn aangepast.
Omdat ook hier de perrons zelf gemaakt zijn, is ook bij de overkapping de grondplaat verwijderd.
As eerste is er onder de overkapping LED verlichting aangebracht. De moeilijkheid hierbij was dat er twee losse overkappingen waren en ik maar 1 aansluiting voor de verlichting wilde hebben.
Omdat hierbij gebruik is gemaakt van LED strips, zijn beide overkappingen tegen elkaar gelijmd.
Het probleem echter bij het tegen elkaar brengen van de twee overkappingen is, dat er twee palen pal naast elkaar komen te staan.
Dit geeft geen fraai gezicht en hiervoor is van het rechter dakdeel de zijkant weggehaald en is er ca 2mm van het dak en draagdeel weg gesneden.
Hierdoor kan de paal van het rechter deel vervallen, zodat beide draagdelen op een enkele paal rust.
Hoewel de rechter kap in lengte nu 2mm korter is geworden, valt dit nauwelijks op.
Nadien zijn de LED strips aangebracht en met elkaar doorverbonden.
Normaal gesproken is de overkapping geschikt voor twee sporen, maar hier was echter maar 1 spoor aanwezig.
Door de overkapping echter anders te plaatsen en de perrons aan beide zijde een andere vorm (breedte) te geven is er plaats voor 1 spoor en voldoende ruimte voor de (wachtende) reizigers.

In dit gedeelte van het station zullen alle treinstellen die in een pendeldienst zijn opgenomen, aankomen en vertrekken.
Onlang is er een elektrisch treinstel bij gekomen en moet ook dit gedeelte van het station "onder de draad" gebracht worden.


De bovenleiding.

Voor de bovenleiding is er gekozen voor de Viessmann masten vanwege de montage mogelijkheden, afwerking en omdat ze er mooi uit zien.
Daarnaast is de prijs natuurlijk aantrekkelijk.
Op het station is er echter geen gebruik gemaakt van de standaard masten voor de bovenleiding.
Bij het aanleggen van de bovenleiding wil ik het plaatsen van masten op de perrons zoveel mogelijk beperken. Bovendien zijn er door de afwijkende maat geen standaard masten verkrijgbaar.
Door de standaard masten aan te passen en te "verbouwen", wordt een redelijk realistische bovenleiding opgebouwd.
Zo worden er een zevental brede overspanningen gemaakt om de 4 hoofdsporen "onder de draad " te brengen.
Er moet nog aan dit project begonnen worden en indien er vorderingen zijn zal ik dit hier laten zien.


Tunnelbouw

Tunnels kunnen op een modelbaan naar zuid Duits/Zwitsers en Oostenrijks voorbeeld niet ontbreken. Alle tunnelportalen en binnenwanden zijn geheel zelf ......

Faller Car

Tijdens de bouw van de baan is besloten om de modelbaan ook te voorzien van een Faller Car systeem. Mogelijk dat deze in de toekomst ook digitaal bestuurd.....

Terug

Terug naar home page.....




" Als je de sporen volgt, kom je vanzelf op het eindstation. "