Inrichting rond het station

Rond het station moet de zaak natuurlijk ook ingericht worden.
Sommige reizigers komen of gaan met de bus, de fiets, de taxi of de auto.
Er moeten dus mogelijkheden zijn voor het halen en/of wegbrengen van de treinreizigers en voor het stallen van fietsen.
Hiervoor is er links van het stationsgebouw een taxi annex parkeerplaats ingericht en rechts is een busstation/bushalte gemaakt.
Hoe het is ontstaan en hoe het gemaakt is kun je hier vinden.









De taxi plaats annex parkeerplaats.


Regelmatig worden treinreizigers met een taxi van en naar het station vervoerd.
Speciaal hiervoor is een taxi standplaats gemaakt aan de linker zijde van het station.
Hier is plaats voor twee taxi's. Ook is hier een gedeelte waar auto's geparkeerd kunnen worden en fietsen in een fietsenstalling kunnen worden opgeborgen.

En zo is het gedaan:


Als eerste moest er een oplossing komen voor een "natuurlijke" aansluiting van het asfalt naar het parkeerterrein.
Het doorleggen van alleen asfalt geeft een saai uiterlijk, dus naar een andere oplossing gezocht.
Heb even zitten zoeken naar een bruikbare bestrating wat aansloot op het bestaande wegdek (asfalt) van de FallerCar baan.
De oplossing is zo simpel en doeltreffend, dat ik er zelf een beetje verbaasd van was.
Men neme een foam muur van Heki met een reliëf dat als straat plaveisel kan dienen en kopieer dit op gewoon A4 papier, bij voorbaat in kleur.
Met de huidige generatie inkjetprinters hoeft dat geen enkel probleem meer te zijn.
(Je zou dit op wat dikker papier kunnen doen, maar is niet strikt nodig.)
Omdat één A4 niet voldoende is om het geheel te kunnen "bestraten" hebben we meerdere vellen nodig.
Geen probleem, drukken we er gewoon een paar meer af.
Vervolgens is het papier op maat geknipt, zodat het netjes aansluit op de bestaande Faller Car baan.
Het papier is dun en kun je gewoon over elkaar heen plakken zonder dat de naden opvallen.
Eenmaal op maat geknipt is het op de ondergrond met een pritt lijmstift vast gelijmd (natuurlijk eerst gecontroleerd of de hoogte aansluit op bestaande wegdek).
Om het complete parkeerterrein te kunnen bedekken, wat nieuwe vellen gebruikt en deze "naadloos" laten aansluiten op het reeds aangebrachte stuk.
Tenslotte wat strepen aanbrengen voor de parkeervakken en taxistandplaatsen (weer gewoon met wat witte stroken papier zoals deze ook op de Faller Car baan zijn aangebracht) en zie hier het resultaat.

001 002
















Bij de taxistandplaats is een extra verhoging aangebracht om een afscheiding met de FallerCar baan te bewerkstelligen.
Ook dit is weer eenvoudig te realiseren met stukje foamplaat.
Even in de gewenste vorm snijden en daarna beschilderen met wat plakkaat verf is voldoende om dit te bereiken.
Om het krom trekken tegen nte gaan, os ook de onderzijde geschilderd.
Nog twee extra lantaarns geplaatst en wat bloembakken neer gezet om de zaak of te maken en op te vrolijken.

007 008
















Geheel aan de linker zijde is een kleine fietsenstalling geplaatst voor de reizigers die met de fiets zijn gekomen.
Rondom is wat begroeiing aan gebracht en zijn er wat Preisertjes, fietsen en auto's geplaatst om het geheel compleet te maken.
De final touch bestaat uit het aanbrengen van de bedding bij het spoor, de omheining en het plaatsen van de bovenleidingsmast.

011 012

















Nu is de andere zijde van het station aan de beurt, de bushalte annex busstation.

Aan de rechter zijde van het station wordt de bushalte annex busstation gesitueerd.
Het perron voor de bus is vervaardigd uit een strookje kurk van ca 3 mm dikte.
Dit is stevig, makkelijk te snijden en goed te schilderen.
Tussen het trein en bus perron (aan het einde van het overkapte gedeelte) zit een klein hoogte verschil van ca 8mm en is natuurlijk veel te grote stap voor de Preisertjes.
Om een nette aansluiting tussen deze perrons te krijgen moest er een trap worden gemaakt die deze twee met elkaar verbind.
Om dit te kunnen realiseren is eerst met behulp van een stukje foam het uiteinde van het trein perron recht gemaakt, waardoor een trap beter kan aansluiten.
Vervolgens is de trap gemaakt en bestaat in totaal uit 7 plaatjes styreen van 1mm dikte.
De trede zijn een beetje rond van vorm gemaakt om het geheel een wat sierlijker uiterlijk te geven.
De zijkanten zijn voorzien van een kleine reling.
Deze reling is gemaakt uit een klein stukje metalen (verzinkt) bind draad zoals je die gebruikt bij het vastzetten of opbinden van planten en struiken.
De vervaardiging van deze reling komt overeen zoals dat ook bij het museumlijn station is toegepast.
Na het buigen is de enige nabehandeling een kwastje verf.

17 76
















Verder is de halte nog voorzien een hekwerk langs het spoor.
Het hekwerk is ook vervaardigd uit het metalen bind draad.

026 027
















Het vervaardigen was een tijdrovende klus, maar het zelf maken is vele malen leuker dan een kant en klaar hek kopen.
Als eerste is de stang van het hekwerk op lengte gemaakt en in de juiste vorm gebogen.
Om het het hekwerk te maken is gebruik gemaakt van een triplex plaatje waar om de ca 15 mm een klein gaatje is geboord.
In deze gaatjes worden de staanders (de palen dus) geplaatst waarop de boven stang moet worden vast gemaakt.

023 024
















De palen worden vast gesoldeerd op de boven stang. Een tijdrovend klusje waarbij je het nodige geduld moet opbrengen.
Geprobeerd om zo min mogelijk soldeer te gebruiken was nog het moeilijkste deel van het geheel.
Nadat het soldeerwerk klaar was is het hekwerk op het perron geplaatst.
Op de plaats waar de paal "in de grond" moest, zijn kleine gaatjes van 0,8mm geboord.
Daarna is het hekwerk voorzichtig geplaatst.

028 029
















Eenmaal op zijn plaats, is het hekwerk met een dun penseel zwart geschilderd met wat verf.
Al met al een flinke klus, maar leuk om te doen.

Voor de wachtende preisertjes is er nog een kleine overkapping gemaakt om ze te beschermen tegen wind en regen.
Deze overkapping is gemaakt uit restanten die over waren uit verschillende bouwplaketten.
In het verleden bewaard en in een grote doos gedaan met idee van: je weet maar nooit...".
De basis bestaat uit 4 ronde palen die gemaakt zijn uit de frames waarmee de verschillende plastic delen van een bouwpakket in vast zitten (is eigenlijk afval).
De voorste twee palen zijn ca 1mm langer en zorgen ervoor dat het dak iets of wat naar achteren afloopt.
Deze palen zijn verlijmd op een stuk doorzichtig kunststof wat normaal dienst doet als ruit.
Op het lange deel zijn met een zwarte verf twee verticale lijnen aangebracht die de suggestie wekken van een frame lijst.
De twee zijkanten worden eveneens vervaardigd van een doorzicht stuk plastic.
Het dak is gemaakt van een dak dat was overgebleven van een bouwpakket en steekt daarbij iets over.
Met een beetje geduld krijg je dan zo'n resultaat.....

037 039
















Ook zijn er zitbankjes geplaatst zodat ook de wat vermoeide reiziger even kan rusten voordat de bus komt.
Om niet geheel in het donker te moeten wachten op de bus zijn er een 3 tal lantaarns geplaatst.
Ook de in- en uitgang van de autotunnel is voorzien van een extra lantaarn, zodat deze hoek ook niet meer zo donker is.
Voor de verdere aankleding worden er nog wat kleine bloembakken gemaakt en nog een reclame/dienstregeling bord geplaatst. De zitbankjes zijn inmiddels ook al geplaatst zodat ook de wat vermoeide reiziger even kan rusten voordat de bus komt.
De rand van het perron is afgewerkt met een strookje foam waarin een steentjes motief is gedrukt.
Als laatste is de bedding van het spoor ingestrooid en is het laatste stukje groenstrook aangebracht tussen de het bushalte en de tunnel ingang.

033 034
















Mooi resultaat toch.......

Aan beide zijde van het station zijn tunnelportalen aanwezig, zowel voor de treinen als voor auto’s.
Deze portalen zijn ook handgemaakt uit een Ytong blok en zijn passend gemaakt op de bestaande situatie.
De vervaardiging van de tunnelportalen voor treinen en auto’s staan in de rubriek Tunnelbouw.
Voordat er met de afbouw van dorp Unterkellerberg kan worden begonnen, dient eerst het tunnelportaal van de sporen naar de helix aan het einde van het station afgewerkt te worden.
Het tunnelportaal moet voorzien worden van een keermuur voordat het talud naar het dorp kan worden aangelegd.
Daarnaast moet de bovenleiding met pantograaf opvang nog worden aangebracht.

Het meest slime was om eerst de bovenleiding aan te brengen met de ontspan/opvang inrichting voor de pantograaf aan de binnen zijde van de tunnel.
Echt bijzonder is deze situatie niet, omdat dit al meerdere malen is toegepast op de baan.
Op de foto's hieronder zie je hoe dit tot stand is gekomen.

033 034
















Na het aanbrengen van de masten, rijdraad, ontspan/opvang inrichting en het proefrijden met de testloc voor de bovenleiding, kon worden begonnen met het plaatsen van de keermuur.
De keermuur is weer gemaakt van gips gegoten muurdelen en behandeld met een grondverf laag.
Omdat de gegoten muur niet hoog genoeg is (en dat heeft gewoon met de mal te maken), is er van een tweede muur een stuk afgezaagd en zijn deze twee delen samen gevoegd.
Om het samenvoegen te vereenvoudigen, zijn er twee dunne latjes aan de achterzijde van de muurdelen geplaatst en dienen tevens als steun voor het plaatsen van de muur.
Omdat er ook meer lengte nodig is, is het geheel verlengt met een extra muurdeel.
Het geheel loopt wat stapsgewijs naar beneden af om straks een mooie aansluiting op het talud te krijgen.

033 034
















Het tussenliggende gedeelte van de bedding en steunmuur moet nog verder worden opgevuld met balast en groen.
Later hier en daar nog wat onkruid en begroeing langs de muur aanbrengen maakt de boel compleet.

Naar projecten

Onder deze rubriek vind je de bouw en vorderingen van de diverse delen van de baan en is ook te vinden aan de kop van elke pagina.....

Naar baanplan

De vorm van de baan was al bekend, nu nog een plan uitwerken.Een baanplan komt natuurlijk niet zo maar uit de lucht vallen, je .......

Keer terug

Terug naar de home page.....




" Als je de sporen volgt, kom je vanzelf op het eindstation. "