Vossloh G2000

De Vossloh G 2000 BB is een vier assige zware rangeer en hoofdlijn locomotief, gebouwd in de vroegere MaK fabriek in Kiel.
Ten tijde van de introductie in 2000 was het de meest krachtige hydraulische transmissie locomotief van Vossloh's.







Geschiedenis en Ontwerp.


De locomotief is in het jaar 2000 onthuld op InnoTrans.
Het eerste model had een asymmetrische cabine (zie afbeelding hiernaast) met een loopbrug.
Het asymmetrische ontwerp van de cabine maakt het mogelijk om via de loopbrug helemaal naar het andere uiteinde van de locomotief te komen.
In combinatie met een operationele afstandsbediening betekent dit, dat het rangeren gedaan kan worden vanuit een extern oogpunt, terwijl de locomotief rustig kan doorrijden.

Het ontwerp is modulair opgebouwd met diverse componenten (motor, aandrijving, etc.) en is afkomstig van verschillende leveranciers. De externe styling is gedaan door Tricon-Design.

Een tweede variant die is geproduceerd heeft een symmetrische cabine (zie foto boven).
Hieruit zijn weer twee verschillende versies van dit model geproduceerd - een voor de Italiaanse markt (G 2000-2 BB) met linkse besturing (treinen in Italië rijden over het algemeen aan de linkerzijde) en een andere (G 2000-3 BB) met rechtse besturing voor Duitsland.
De nieuwe cabines hebben zitplaatsen voor twee operators. In alle andere opzichten zijn de twee modellen identiek aan de oorspronkelijke asymmetrische indeling.

Vanaf 2004 zijn er nog twee sub ontwerpen van gemaakt.
De G 2000-4 BB met een MTU motor die het vermogen hebben vergroot tot 2700 kW en voorziet ook in een hydrodynamische retarder (een type remsysteem) als onderdeel van de geleverde Voith transmissie.

De laatste variant is G 2000-5 BB die dezelfde upgrades bevatte als uitvoering 4, maar is ontworpen voor de Scandinavische markt en is daarnaast uitgeruste met anti slip-technologie. Deze kan worden ingezet voor diensten tot -40° C (-40° C).


Operators en gebruik.

De locomotieven zijn gecertificeerd voor gebruik op het spoor van Duitsland, Italië, Nederland, België, Frankrijk, Zweden, Denemarken en Polen.

De locomotieven worden gebruikt door vele bedrijven, waarvan de meeste worden geleased.
Angel Trains en MRCE fungeren beide als leasemaatschappijen, waarbij Angel Trains de overgrote meerderheid van de gehuurde locomotieven verstrekt. Andere eigenaren zijn onder andere Azienda Trasporti Consorziale (ACT) en SBB Cargo (SBB Am 840 als klasse).

De machines worden hoofdzakelijk gebruikt in Noord-Italië en in het Duitse Ruhrgebied maar worden ook ingezet voor grensoverschrijdend verkeer in de Benelux.
Onder andere maken Railion, Euro Cargo Rail en Rail4Chem gebruik van deze loc.
De locomotieven worden gebruikt voor goederenvervoer.
De Zweedse spoorwegmaatschappij Hector Rail maakt gebruik van de G 2000-4 en 2000-5.

Technische gegevens

G2000
G2000 met symetrische cabine
Nummering: -
Aantal: 68
Fabrikant: MaK
Bouwjaar(e): 2000-2006
Buiten dienst: -
As indeling: B'B'
Spoorbreedte: 1435mm (Normaalspoor)
Lengte over buffers: 17.400 mm
Gewicht: 87,3-90t
Top snelheid: 120 km/h
Systeem: Diesel-hydraulic:
Voith L620reU2 (met KB 385
retarder voor MTU variant)
Vermogen: 2.240-2.700kW
(3000-3600Pk)
Koppel: 282-292kN

Bron: Wikepedia.org

Hoe het allemaal begon

De kelder is ingedeeld in 3 ruimtes, waarvan er één het meest geschikt was voor het opbouwen van een modelbaan. Deze ruimte moest nog wel eerst......

Land, materieel en tijdperk

Gezien de diversiteit aan beschikbaar materieel is er geen eenduidige keuze gemaakt voor een land. In de verzameling komt Nederland, Duits, Zwitser en .....

Laatste weerkzaamheden aan de baan

Een kort overzicht wat er zoal gedaan is aan de baan de laatste tijd. Details over deze ontwikkeling zijn vaak weer terug te vinden onder de .....

" Als je de sporen volgt, kom je vanzelf op het eindstation. "