De Taurus.

1116-1 De Taurus is een officiële bijnaam van de Österreichische Bundesbahnen voor drie typen universele elektrische locomotieven gebouwd door Siemens.
Taurus I en II zijn een één- en een tweespanningsloc Rh 1016 en Rh 1116, beide van het type ES 64 U2.
Taurus III is een multicourante locomotief Rh 1216, type ES 64 U4.
Omdat de locs later ook verkocht zijn aan andere maatschappijen, wordt de bijnaam ook gebruikt om deze, vaak aangepaste varianten, aan te duiden.
De locomotieftypen zijn onderdeel van het EuroSprinter-platform en deze is inmiddels opgevolgd door het Siemens Vectron-platform.




History....

Halverwege de jaren 1990 was de gemiddelde leeftijd van de ÖBB vloot zeer hoog en waren zelfs de ÖBB 1110 ÖBB ÖBB 1010 of 1040 locomotieven in gebruik, die technisch op de toestand van de jaren '40 en '50 waren.
Hoewel er bij de ÖBB tot 1995 1044 nieuwe locomotieven werden gekocht, waren deze series al achterhaald met hun concept van serie motoren.
Uiteindelijk kwam door de serieproductie van de Baureihe 120 in 1987 de definitieve doorbraak van de draaistroom techniek, wat op dit moment nog steeds de huidige stand van de techniek is.
Dit werd ook erkend door de ÖBB, zodat het einde van de jaren 80 begon is met de ontwikkeling van drie-fase locomotieven.
De ÖBB schafte prototype locomotieven serie 1012, 1014 en 1822 aan voor het testen van de AC-technologie .
Deze waren om verschillende redenen echter niet geschikt als een universele locomotief, die de ÖBB in grote hoeveelheden wilde aanschaffen.
In het geval van 1012, was de kostprijs (omgerekend) € 5,1 miljoen per stuk extreem hoog, terwijl de systeem loc ÖBB 1822 op grond van technische complicaties en toen nog onduidelijk inzetbaarheid niet verder is ontwikkeld.
De serie 1014 was met het vermogen van 3,0 MW niet krachtige genoeg om als universele locomotief te worden ingezet.
In de jaren '90 had de ÖBB de behoefte aan nieuwe elektrische locomotieven.
De projectgroep van de Österreichische Bundesbahnen gaf in december 1996 opdracht aan de industrie voor het uitbrengen van een offerte voor de ontwikkeling van nieuwe locomotieven ter vervanging van oudere locomotieven van de ÖBB serie 1110, de ÖBB serie 1010 en de ÖBB serie 1040.
Ten tijde van het uitbrengen van de aanbesteding was nog niet bekend om hoeveel locs het zou gaan.
De inschrijving hiervoor was tot februari 1997.
Op dit tijdstip is ook bepaald dat de opdracht verdeeld zou worden in twee delen, één en twee-systeem locomotieven.
Voor deze aanbesteding schreven de volgende fabrikanten in:
• Adtranz
• Siemens
• Ansaldo
• Consortium GEC Alstom en ELIN
• Consortium Siemens en Adtranz (Consortium voor de bouw van de ÖBB serie 1012, toen met ELIN)
• Consortium SLM en Adtranz

De techniek uit de locomotieven van de ÖBB serie 1822 zou model moeten staan voor deze nieuwe serie locomotieven.

De totale bestelling bestond destijds uit 75 locomotieven en zouden zeer hoge prestaties als belangrijkste eis hebben.
De serie zou vierassig moeten zijn, een maximumsnelheid van 230 km/h moeten kunnen halen en een aanzetkoppel van 300 kN moeten hebben.
Daarnaast moest het beschikken over een vermogen van 6400 kW en mocht de aslast niet boven de 21,5 ton komen.
Ze moesten geschikt zijn voor het rijden van hogesnelheidstreinen tot zware goederentreinen, kortom: een multifunctionele loc.
In 1998 viel de keuze op de offerte van Siemens dat een prototype voorstelde op basis van de de serie 152 van de DB, gebouwd door Krauss-Maffei in München-Allach.
Uit dit prototype ontstond een groot aantal varianten. Later is een deel van de bestelling omgezet in locs type ES 64 U4 (Rh1216).
1216-1 Deze machines zijn een verdere ontwikkeling van de originele bestelling.
Het zijn universele meerspanningslocomotieven en ze hebben een licht gewijzigd uiterlijk, o.a. twee deuren per kant in plaats van één.
Het vermogen is iets minder (6.000ES kW), maar de maximumsnelheid en het aanzetkoppel zijn hetzelfde als hun voorgangers.
Doordat de loc ook met 3.000 kV kan rijden, kan deze technisch gezien ook op het Italiaanse spoorwegnet gebruikt worden.
Dit gebeurt ook met een aantal locomotieven die zijn voorzien van het juiste beveiligingssysteem SMCT.
De ÖBB 1216 050, ES 64 U4, Taurus III heeft op 2 september 2006 met 357 km/h het wereldsnelheidsrecord voor locomotieven verbroken.
Het voormalige record stond vanaf 1955 op de SNCF lok BB9004 met een snelheid van 331 km/h.

Varianten:


ES 64 U2 / Taurus I/II
• Taurus I / ÖBB Rh 1016 (ES 64 U2); Universele elektrische locomotief voor de ÖBB
• Taurus II / ÖBB Rh 1116 (ES 64 U2); Universele tweespanningslocomotief voor de ÖBB
• DB Baureihe 182 (ES 64 U2); Universele tweespanningslocomotief voor de Deutsche Bahn
ES 64 U4 / Taurus III
• Taurus III / ÖBB Rh 1216 (ES 64 U4); Universele meerspanningslocomotief voor de ÖBB
• Baureihe 183 (ES 64 U4-G); Universele tweespanningslocomotief locomotief voor Regentalbahn,
gebruikt voor de Arriva-Länderbahn-Express-diensten.
• PKP EU 44 (ES 64 U4); Universele tweespanningslocomotief locomotief voor de PKP.

De Siemens ES64U2 elektrische locomotief is van de familie Euro Sprinter, gebouwd door Siemens Transportation Systems.
De locomotieven zijn in gebruik bij de ÖBB als serie 1016 en 1116 en zijn bekend onder de beschermde naam Taurus.
Het Deutsche Bahn heeft 26 machines van dit type (als serie 182) in gebruik, bij de Hongaarse spoorwegmaatschappij MAV en de Raaberbahn/GySEV als serie 1047.
Verder zijn deze locomotieven in gebruik bij een tal van particuliere spoorwegmaatschappijen in Duitsland en Oostenrijk.
Een verdere ontwikkeling van ES64U2 is de Siemens ES64U4, die onder meer als ÖBB serie 1216 in gebruik is.

De eerste Taurus voor de ÖBB werd in München-Allach officieel gepresenteerd bij Krauss-Maffei op 12 juli 1999.
Vanaf januari 2000 zijn in Oostenrijk de 1e zes locs in gebruik genomen, waarmee eerst uitgebreide testen zijn gedaan voordat deze toegelaten werden.
Op 18 januari 2001 heeft de Hoge Raad van de spoor autoriteit Oostenrijk officieel de typegoedkeuring voor voertuigen van de serie in 1016 en 1116 afgegeven.
In Duitsland werd de goedkeuring door de Federale Railway Authority afgegeven in juni 2000.
Van 11 tot 17 maart 2001 vonden met 1116 903 testen plaats voor goedkeuring op het Zwitserse spoorwegnet.
Op 10 april 2002 nam de ÖBB de 100ste Taurus in bedrijf.
Op dit moment zijn er 382 Taurus loks in gebruik bij de ÖBB en 127 gelijksoortige locs bij andere maatschappijen elders in Europa.
Van deze 382 locs zijn er 50 van de eerste generatie (rh1016), 282 van de tweede generatie (rh1116) en 50 van de 3e generatie (rh1216).

Constructie en techniek.

1116-2 De ES 64 U2 is oorspronkelijk als universele locomotief voor de Österreichische Bundesbahnen ( ÖBB ) ontwikkeld als serie 1016 ( pure 15 kV -versie ) en de 1116 (als 2 systeem uitvoering met 15 kV en 25 kV voor internationaal verkeer naar Hongarije).
Het vertegenwoordigt de tweede generatie van Euro Sprinter familie en is gebaseerd op de locomotieven van de serie 152 en 120 van de Duitse Bahn AG.
Het dual energie systemen (ontwerp voor 15 kV en 25 kV tractie) is tractie- en beveiligingstechnisch voor Duitsland , Oostenrijk en Hongarije goedgekeurd, en sinds mei 2002 is deze ook toegelaten op het Zwitserse spoorwegnet.
Vanwege de vooraanstaande technologie, is de loc ook geschikt voor AC lijnen in Tsjechië en Slowakije.
De machines van de serie ES 64 U2 zijn geschikt voor trek/duw verkeer en zijn standaard uitgerust met twee schaarstroomafnemers.
Uitzonderingen zijn de eerste 25 locomotieven van de serie 1116. Deze zijn oorspronkelijk uitgeleverd met drie stroomafnemers.
De derde stroomafnemer is echter na korte tijd weer gedemonteerd, omdat de Hongaarse staatsspoorwegen hun bovenleiding geometrie aangepast hadden en het gebruik van een 3e stroomafnemer overbodig maakte.
Bij de introductie van Railjet en de daarbij behorende grensoverschrijdingen naar Zwitserland , is de derde ( smalle ) stroomafnemer op de locomotieven 1116.201 tot 1116.223 weer geïnstalleerd.
De aandrijving van de locomotief gebeurd via een speciaal ontwikkelde hoogvermogen aandrijving met asrem (HAB).
Iedere motor drijft een as aan.
De locomotief is verder opgebouwd uit een een stalen frame.

Technische gegevens

Reihe 1016 Taurus I
ES 64 U2
Reihe 1116 Taurus II
ES 64 U2
Reihe 1216 Taurus III
ES 64 U4
1016
ÖBB locomotief 1016 029-9 op 9 maart 2002 te Hall in Tirol
1116
ÖBB locomotief 1116 231-0 op 21 juni 2008 te Laa an der Thaya
1216
ÖBB locomotief 1216 235-2 met EuroCity 173 Vindobona op 21 sep 09 te Praha-Libeň
Aantal: 50 Aantal: 282 + 2 Aantal: 50 (optie 18)
Nummering: 1016 001-050
644/501-644/563 (DB)
Nummering: 1116 001-282
1116 911-912
Nummering: 1216 001-240

Fabrikant: Siemens
werk München-Allach

Fabrikant: Siemens
werk München-Allach
ÖBB TS Werk Linz
Fabrikant: Siemens
werk München-Allach

In dienst: 2000 - 2001 In dienst: 1999 - 2006 In dienst: 2006 - 2008
Asindeling: Bo Bo Asindeling: Bo Bo Asindeling: Bo Bo
Spoorbreedte: 1435 mm (normaalspoor) Spoorbreedte: 1435 mm (normaalspoor) Spoorbreedte: 1435 mm (normaalspoor)
Massa: 86t Massa: 86t (met ETCS 88t) Massa: 87t
Asdruk: 21,5 ton Asdruk: 21,5 ton Asdruk: 21,5 ton
Lengte over buffers: 19,280 m Lengte over buffers: 19,280 m Lengte over buffers: 19,280 m
Breedte: 3000 mm Breedte: 3000 mm Breedte: 3000 mm
Versnelling: 1 m/s²
Omgrenzingsprofiel AB-EBV O1 (SBB 01) Omgrenzingsprofiel AB-EBV O1 (SBB 01) Omgrenzingsprofiel AB-EBV O1 (SBB 01)
Wieldoorsnee 1.150 mm (nieuw)
1.070 mm (gebruikt)
Wieldoorsnee 1.150 mm (nieuw)
1.070 mm (gebruikt)
Wieldoorsnee 1.150 mm (nieuw)
1.070 mm (gebruikt)
Draaistelafstand 9.900 mm Draaistelafstand 9.900 mm Draaistelafstand 9.900 mm
Radstand 30000 mm Radstand 30000 mm Radstand 30000 mm
Minimale boogstraal 120 m Minimale boogstraal 120 m Minimale boogstraal 120 m
Maximumsnelheid: 230 km/h Maximumsnelheid: 230 km/h Maximumsnelheid: 230 km/h
Vermogen: 6.400 kW (continu)
-
7.000 kW (uurvermogen)
Vermogen: 6.400 kW (~ 15/25 kV continu)

7.000 kW (uurvermogen)
Vermogen: 6.400 kW (~ 15/25 kV continu)
6.000 kW (= 3.000 V)
6.000 kW (uurvermogen)
Trekkracht: 300kN Trekkracht: 300kN Trekkracht: 300kN
Stroomsysteem ~15.000 volt 16,7 Hz

Stroomsysteem ~15.000 volt 16,7 Hz
~ 25.000 volt 50 Hz
Stroomsysteem = 3.000 volt
~ 15.000 volt 16,7 Hz
~ 25.000 volt 50 Hz
Aandrijving: elektrisch Aandrijving: elektrisch Aandrijving: elektrisch
Overbrenging: Kardan-Hohlwellen-Antrieb Overbrenging: Kardan-Hohlwellen-Antrieb Overbrenging: Kardan-Hohlwellen-Antrieb
Treinbeïnvloeding: Zeit-Zeit-Sifa,
Integra-Signum (LZB 80/16 MVB, PZB 90),
ETCS-L1
Treinbeïnvloeding: Zeit-Zeit-Sifa,
Integra-Signum (LZB 80/16 MVB, PZB 90),
ETCS-L1
Treinbeïnvloeding: Zeit-Zeit-Sifa,
Integra-Signum (LZB 80/16 MVB; LZB 80E,
PZB 90, ETCS-L1
Remsysteem: directe en indirecte luchtdrukrem met eenheidswerking van Knorr Bremse (op schijfremmen)
• recuperatieve rem
• handrem (FspBr 25t)
• noodremoverbrugging
Remsysteem: directe en indirecte luchtdrukrem met eenheidswerking van Knorr Bremse (op schijfremmen)
• recuperatieve rem
• handrem (FspBr 25t)
• noodremoverbrugging
Remsysteem: directe en indirecte luchtdrukrem met eenheidswerking van Knorr Bremse (op schijfremmen)
• recuperatieve rem
• handrem (FspBr 25t)
• noodremoverbrugging
Remopschriften: KE-GPR-E mZ (D) [ep] Remopschriften: KE-GPR-E mZ (D) [ep] Remopschriften: KE-GPR-E mZ (D) [ep]
Rem vermogen: 6.400 kW
150/240 kN
Rem vermogen: 6.400 kW
150/240 kN
Rem vermogen: 6.400 kW
150/240 kN


Bron: Wikepedia.org

Hoe het allemaal begon

De kelder is ingedeeld in 3 ruimtes, waarvan er één het meest geschikt was voor het opbouwen van een modelbaan. Deze ruimte moest nog wel eerst......

Land, materieel en tijdperk

Gezien de diversiteit aan beschikbaar materieel is er geen eenduidige keuze gemaakt voor een land. In de verzameling komt Nederland, Duits, Zwitser en .....

Laatste weerkzaamheden aan de baan

Een kort overzicht wat er zoal gedaan is aan de baan de laatste tijd. Details over deze ontwikkeling zijn vaak weer terug te vinden onder de .....

" Als je de sporen volgt, kom je vanzelf op het eindstation. "