RE 460 / RE 465

RE460 De Re 460 (in de volksmond bekend als de Lok 2000) serie zijn moderne vier-assige elektrische locomotieven van de Zwitserse spoorwegen.
Bij in dienststelling begin 1990, moesten ze de Ae 3 / 6I (de), Ae 4/7 en Re 4 / 4I (de) serie vervangen en veel van de Re 4 / 4II serie in kleinere taken verplaatsen.
De serie werd geïntroduceerd als onderdeel van de Rail 2000-project, een enorm project voor de modernisering en verbetering van de capaciteit op de Zwitserse spoorwegen.
Hoewel oorspronkelijk ontworpen als een multifunctionele locomotief, worden ze nu in hoofdzaak gebruikt voor personenvervoer alleen, vaak in combinatie met de IC 2000 dubbeldekker treinen (vaak gebruikt om InterCity en Interregio treinen trekken in het Duits en het Frans taalgebied).
Hun vracht rol werd overgenomen door Re 482s. Deze zijn gestationeerd in Yverdon.

History....

In de jaren '70 onderzocht de SBB welke vormen van hogesnelheidsvervoer in Zwitserland toepasbaar waren.
Daarbij kreeg het project Bahn 2000 langzaam vorm. Een kosten-baten-analyse leidde tot de conclusie dat de infrastructuur en rollend materieel geschikt moesten zijn voor een maximale snelheid van 200 km/h.
De locomotieven die daarvoor nodig waren werden ontwikkeld en gebouwd door Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik (SLM) in Winterthur en Asea Brown Boveri (ABB) in Zürich.
Het uiterlijk van deze locomotieven werd door het Italiaanse designbureau Pininfarina ontworpen.
De SBB bestelde voor het personenvervoer eind 1987 de eerste serie van twaalf locomotieven met typeaanduiding Re 4/4 VI en medio 1989 werd een tweede serie van twaalf locomotieven besteld. De eerste twaalf locomotieven werden besteld onder de nummers 10701 - 10712, die op dat moment ook nog in gebruik waren bij de serie Ae 3/6 I (bouwjaar 1920-1929), waarvan de laatste pas in 1994 buiten dienst ging.
In de herfst van 1989 kreeg SBB opdracht van de Bondsraad om capaciteit beschikbaar te stellen voor het Huckepack-transport, een gecombineerde manier van vervoer per vrachtwagen en trein. Aan de daaropvolgende aanbestedingsprocedure werd onder meer door het consortium SLM/ABB deelgenomen met hun concept Lok 2000.
Het consortium won de aanbesteding en kreeg medio 1990 een vervolgopdracht voor nog eens 75 locomotieven.
Daarmee had de SBB 99 locomotieven besteld van een serie die alleen nog maar op de tekentafel bestond.
De eerste Re 4/4 460 (zoals de serie toen nog werd aangeduid) werd begin 1991 aan pers en publiek gepresenteerd maar was op dat moment nog niet rijvaardig.
Medio 1991 kon de 460 000 op eigen kracht haar eerste meters maken. Op 28 januari 1992 werd de eerste Re 460 officieel afgeleverd.
Tot slot werden nog een nabestelling voor nog eens 20 locomotieven bij SLM/ABB geplaatst, waarmee de serie een omvang van 119 eenheden kreeg.
Na het verhelpen van de vele kinderziekten, kon de 460 vanaf 1994 in het regelmatige verkeer worden aangetroffen.
In het begin werd de Re 460 zowel voor het personen- als goederenvervoer ingezet, in het goederenvervoer deels in meerspandienst.
Na 1999 zijn de goederendiensten overgenomen door TRAXX-locomotieven uit de serie SBB Re 482/484, BLS Re 485/486.
Vanaf 1997 werd dit type locomotief als tractievoertuig voor de IC2000-rijtuigen ingezet.

Opsplitsing

Bij de opsplitsing van de SBB op 1 september 1999, werden de Re 460 079-118 toegewezen aan de afdeling vracht, later SBB Cargo.
Het werd gezien als een voordeel van alle Re 460, die was ontworpen voor 200 km / h, voor personenvervoer te gebruikt.
De divisie personenvervoer ruilde de Re 6/6 met SBB Cargo en kocht 079-095 op 1 januari 2003, 096-102 2004 en de rest in 2005.

Techniek

De locomotieven zijn opgebouwd met een lichtstalen frame en frontdelen van GVK (glasvezelversterkte kunststof).
Verder is de locomotief voorzien van GTO thyristor-gestuurde driefasige asynchrone motoren.
De techniek van deze locomotief is afgeleid van de in 1989 ontwikkelde locomotieven voor de SBB van het type Re 450, locomotieven voor de Sihltal-Zürich-Uetliberg-Bahn (SZU) van het type Re 456, locomotieven voor de Südostbahn (SOB) van het type Re 456 en locomotieven voor de Regionalverkehr Mittelland (RM) van het type Re 456.
Om het rendement nog verder te vergroten worden de GTO thyristor vervangen door watergekoelde IGBT-thyristor geleverd door ABB Schweiz AG.
Deze worden tijdens de grote revisie bij Industriewerk Yverdon-les-Bains tussen 2014 en 2022 ingebouwd.

Reclame

Deels te danken aan hun grote, overwegend vlak bodysides werden Zwitserse Federale Spoorwegen vroeg benaderd met verzoeken om de Re 460 te mogen gebruiken als mobiele reclameborden.
Ondanks tegenstand uit sommige kringen, is vanwege het geld dat verdiend kon worden aan de reclame besloten om hier positief op in te gaan.
De eerste locomotief met dergelijke reclame op de Re 460 015 werd onthuld in 1994 in Agfa livery.
Vandaag de dag, is er geen ander type locomotief in Zwitserland dat zoveel verschillende kleurstellingen voert.

Namen

Nagenoeg alle RE 460 vannde SBB hebben een naam gekregen. Deze is vermeld onder het zijraam van de cabine.
Voor de liefhebber kun je hier onder klikken voor de namen.

Namen


BLS

De Zwitsers maatschappij BLS werkt met 18 gelijksoortige locomotieven, aangeduid met Re 465.
Deze locomotieven hebben efficiency aanpassingen en individuele as controle in plaats van individuele draaistel controle die zorgt voor iets hoger aanzetkoppel, maar zijn verder identiek aan de Re 460 Genummerde 001-018.
Bij de BLS worden deze locomotieven gebruikt voor zowel passagiers-en vrachtvervoer.
RE465 Ook de BLS heeft namen toekend aan de lokomotieven.


  • 001 Simplon/Sempione/Adler/Staatswappen Schweiz/Italien/BLS AplTransit/Lötschberg
  • 002 Gornergrat
  • 003 Jungfraujoch–Seespiele
  • 004 Mittelallalin-Valaistourisme
  • 005 Niesen
  • 006 Lauchernalp
  • 007 Schilthorn
  • 008 Niederhorn
  • 009 Napf
  • 010 Mont Vully
  • 011 Wisenberg
  • 012 Euro Tunnel
  • 013 Stockhorn
  • 014 Spalenberg
  • 015 Vue-des-Alpes
  • 016 Centovalli
  • 017 Schrattenflue
  • 018 Brienz Rothorn Bahn

Technische gegevens

RE460 Re 4/4 IV
Re460
Re460 bij "château de ChillonRe"
Aantal 119
Nummering 460 000 - 460 118
Fabrikant Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik (SLM)
Asea Brown Boveri (ABB)
In dienst 1991 - 1996
Asindeling Bo'Bo'
Spoorwijdte 1.435 mm (normaalspoor
Massa 84 ton
Aslast 21 ton
Lengte over buffers 18,5 m
Breedte 3,00 m
Hoogte 4,30 m
Omgrenzingsprofiel AB-EBV O1
Maximumsnelheid 230 km/h
Dienstsnelheid 200 km/h
Stroomsysteem ~ 15 kV 16,7 Hz
Aandrijving elektrisch
Overbrenging Kardan-Hohlwellen-Antrieb
Vermogen 6.100 kW
Trekkracht 300 kN
Tractiemotoren 4
Motorfabrikant ABB
Treinbeïnvloeding Integra-Signum + ETCS-L1
Treinradio Zugbahnfunk
Remsysteem pneumatisch, dynamisch (recuperatierem)

Bron: Wikepedia.org

Hoe het allemaal begon

De kelder is ingedeeld in 3 ruimtes, waarvan er één het meest geschikt was voor het opbouwen van een modelbaan. Deze ruimte moest nog wel eerst......

Land, materieel en tijdperk

Gezien de diversiteit aan beschikbaar materieel is er geen eenduidige keuze gemaakt voor een land. In de verzameling komt Nederland, Duits, Zwitser en .....

Laatste weerkzaamheden aan de baan

Een kort overzicht wat er zoal gedaan is aan de baan de laatste tijd. Details over deze ontwikkeling zijn vaak weer terug te vinden onder de .....

" Als je de sporen volgt, kom je vanzelf op het eindstation. "