VT300

Het treinstel VT300 is gelijkwaardig aan de BR 642 van de DB en heeft de naam Desiro gekregen.
Het is de naam voor een lighttrain die door Siemens Transportation Systems (tegenwoordig: Rail Systems) werd ontworpen, ontwikkeld en gebouwd.
De Desiro is uitgegroeid tot een serie treinstellen voor uiteenlopende doeleinden: het regionaal personenvervoer en het lokaal personenvervoer; soms ook S-Bahn-verkeer.
De naam is afgeleid van het Engelse "to desire".

Bij de modulaire opbouw van de treinstellen is een variabele samenstelling met elektrische aandrijving en met dieselaandrijving in treinschakeling van meerdere eenheden mogelijk
Tevens kunnen er treinstellen in verschillende lengtes mee worden samengesteld.
De productie vindt plaats in Krefeld-Uerdingen en Praag.
De testritten vinden plaats in het Prüfcenter in Wegberg-Wildenrath.


History....


De uit RegioSprinter ontwikkelde RegioSprinter 2 werd als Desiro op de markt gezet.
Het treinstel Desiro wordt sinds 1998 geproduceerd en verder ontwikkeld als Desiro Classic.
Er zijn treinstellen geleverd met een dieselmotor maar ook met elektrische aandrijving.

In 1999 werd de eerste Desiro Classic als Baureihe 642 aan de Deutsche Bahn geleverd.
Naast de Desiro Classic werden de Desiro UK, de Desiro Double Deck en de Desiro Mainline ontwikkeld.
De Desiro UK is later opgevolgd door de Desiro City.
In totaal zijn er aan HLB 6 treinstellen geleverd en staan te boek als de VT300 serie.
De VT 300, is een tweedelig dieseltreinstel met lagevloerdeel voor het regionaal personenvervoer.
De treinstellen worden door de HLB ingezet op het traject Kahlgrundbahn, Hanau Hbf - Kahl (Main) - Alzenau - Schöllkrippen.

HLB, ofwel Hessische Landesbahn GmbH, werd in 1955 opgericht.
Het hoofdkantoor is gevestigd in Frankfurt am Main en de aandelen zijn in bezit van de deelstaat Hessen.
Tot 2005 werd de bedrijfsvoering uitgevoerd door de Frankfurt-Königsteiner Eisenbahn AG, de Butzbach-Licher Eisenbahn AG en de Kassel-Naumburger Eisenbahn AG.


Techniek en constructie.

Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame.
Typerend aan dit treinstel is door de toepassing van Scharfenbergkoppeling met het grote voorruit.
Deze treinstellen werden geleverd als tweedelig dieseltreinstel met mechanische transmissie. De trein heeft een lagevloerdeel.
Samenstellingen van deze treinstellen kunnen tot drie stuks gecombineerd worden.
De treinen zijn uitgerust met luchtvering.
In totaal zijn er 639 tweedelige treinstellen van het type Desiro gebouwd en zijn uitgeleverd aan diverse maatschappijen.
Deze treinstellen vindt je onder andere terug in Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Slowakije, Bulgarije, Hongarije, Griekenland en Italië/.

Technische gegevens

VT300 (BR642)
"Desiro"
VT 300/BR 642
Nummering: VT301-VT306
Aantal: 6
Fabrikant: Siemens Mobility, Werk Krefeld-UerdingenWaggonfabrik Fuchs, AEG
Bouwjaar: 2005
Bak (trein): 2 delen
As indeling: B'2'B'
Spoorbreedte: 1435mm (Normaalspoor)
Lengte over buffers: 71.700 mm
>Massa leeg: 88,0 t
Top snelheid: 120 km/h
Zitplaatsen: 1e klas:0
2e klas:126
Vermogen: 2 x 225Kw

Bron: Wikepedia.org

Hoe het allemaal begon

De kelder is ingedeeld in 3 ruimtes, waarvan er één het meest geschikt was voor het opbouwen van een modelbaan. Deze ruimte moest nog wel eerst......

Land, materieel en tijdperk

Gezien de diversiteit aan beschikbaar materieel is er geen eenduidige keuze gemaakt voor een land. In de verzameling komt Nederland, Duits, Zwitser en .....

Laatste weerkzaamheden aan de baan

Een kort overzicht wat er zoal gedaan is aan de baan de laatste tijd. Details over deze ontwikkeling zijn vaak weer terug te vinden onder de .....

" Als je de sporen volgt, kom je vanzelf op het eindstation. "