DR Baureihe ET91

Begin jaren '30 heeft de Duitse Reichsbahn grote inspanningen geleverd om het reizen per trein aantrekkelijker te maken.
Ze wilden ook voldoen aan de toenemende concurrentie van de bus.
Om onafhankelijk te zijn van de weersomstandigheden en de binding aan normale treinen, heeft de Reichsbahn totaal 5 van deze bijzondere kijk treinstellen, waarbij door een afwijkende bouw goede zichtbaarheid rondom werden verkregen vanuit alle zitplaatsen, laten bouwen.
Twee van deze treinstellen zijn uitgerust met elektrische aandrijving, de overige drie hadden diesel-hydraulische aandrijving.
De elT 1998 was voor het eerst te zien op de tentoonstelling "100 jaar Duitse spoorwegen" van 14 juli tot 13 oktober 1935 in Neurenberg.
Op 6 januari 1936 is begon met de eerste proef testritten.
De afname proefrit vond plaats op 27 februari 1936 van München naar Kufstein en weer terug.
De proef testritten werd beëindigd, op 5 april 1936.
Het tweede treinstel elT 1999 werd geleverd op 30 juli 1935, en afgenomen op 14 september 1935.
De Duitse Reichsbahn heeft in 1940 deze elektrische treinstellen opnieuw genummerd, en werden de treinstellen elT 1998 en 1999 omgenummerd naar de nummers ET 91 01 en ET 91 02.
Het railvoertuig uit de serie ET 91 van de Deutsche Reichsbahn (DR) is een elektrische motorrijtuigen voor speciale diensten.
Dit treinstel, ook wel bekend als de Gläserner Zug, heeft een as indeling Bo'2 ' en is vergelijkbaar met een observatie auto.
Het heeft niet alleen rondom ramen, maar ook grote dakdelen van glas.
Op deze manier konden de passagiers een speciaal zicht rondom worden aangeboden.
Ze werden alleen gebruikt voor speciale excursies en reizen, vooral in Zuid-Duitsland en Oostenrijk.


History....


Van de treinstellen werden in 1935 twee exemplaren gebouwd als eIT1998en eIT1999 door de wagen fabriek Fuchs in Heidelberg (mechanische deel) en AEG (elektrische gedeelte).
Deze treinstellen waren vanaf de aflevering gestationeerd in Bahnbetriebswerk München Hbf.
Het mechanische deel werd onderhouden bij Reichsbahnausbesserungswerk Neuaubing en de elektrische installatie en het bedieningsgedeelte bij Betriebsabteilung München Hbf RAW München-Freimann.
De ET 91 02 werd 9 maart 1943 verwoest bij een bombardement op het München depot.
Vervolgens is dit treinstel op 9 juni afgevoerd.
De over gebleven 91 ET 01 werd overgebracht naar in de lokloodsen van Unterbichl en werdt daar bedrijfsvaardig gehouden.
Na de Tweede Wereldoorlog is deze terug gegaan naar de Duitse Bundesbahn en werdt opnieuw gestationeerd in Bahnbetriebswerk München Hbf.
In 1953 en 1961 hebben er ombouw een aanpassingen aan dit treinstyel plaats gevonden.
Tot het jaar 1966 is de kleurstelling van de Gläserne Zug in rood/crème geweest (zie foto van het model), nadien ging hij verder door het leven in blauwe/witte lakkering.
In 1968 is het treinstel omgenummerd als baureihe 491 en kreeg daarbij het nummer 491001-4.
De Gläserne Zug reed op vele routes in Duitsland, Oostenrijk (onder andere de Karwendel Bahn) en Zwitserland (met inbegrip van de Gotthard-Bahn).
Voor de ritten in Zwitserland, is het treinstel van een tweede pantograaf met een smallere sleper voorzien.
Buiten Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland werden ook Frankrijk, Luxemburg en Joegoslavië aangedaan.
Op niet-geëlektrificeerde lijnen werd hij doorgaans getrokken door stoom- of diesellocomotieven.
Op 12 december 1995 werd het nog enige resterende treinstel zwaar beschadigd bij een ongeval in Garmisch-Partenkirchen en is sindsdien niet meer rijvaardig.
Bij de frontale botsing, werd een persoon gedood en raakte 51 personen, waaronder passagiers en spoorwegpersoneel, gewond. In 1997 is de trein door het Neurenberg Transport Museum over genomen.
Sinds mei 2005 staat hij in het Bahnpark Augsburg.
Het voertuig is gerestaureerd door de BSW Stichting Gruppe Gläserner Zug en de Gläserner Zug eV maar vanwege de hoge kosten er is afgezien voor het weer rijvaardig maken van het voertuig. Door het ongeluk is onder andere het aandrijfdraaistel onherstelbaar beschadigd. De kosten van de restauratie, inclusief de installatie van het nog bestaande reserve draaistel werd geschat op ongeveer €100.000. Momenteel is het voertuig weer te bewonderen bij het Eisenbahnmuseum Bahnpark Augsburg, het voormalige Bahnbetriebswerkes Augsburg der Deutschen Bahn AG.

Technische gegevens

DR-Baureihe ET 91
DB-Baureihe 491
491 001-4 1985 in Innsbruck Hbf
491 001-4 1985 in Innsbruck Hbf
Nummering: DR ET 91 01-02
DB 491 001
Aantal: 2
Fabrikant: Waggonfabrik Fuchs, AEG
Bouwjaar(e): 1935 en 1936
Buiten dienst: 1943 en 1997
As indeling: Bo'2'
Spoorbreedte: 1435mm (Normaalspoor)
Lengte over buffers: 20.600 mm
Massa leeg: 51,0 t
Top snelheid: 110 km/h
Stroom systeem: 15 kV 16 2/3 Hz AC
Stroom voorziening: Bovenleiding
Zitplaatsen: 70

Bron: Wikepedia.org

Hoe het allemaal begon

De kelder is ingedeeld in 3 ruimtes, waarvan er één het meest geschikt was voor het opbouwen van een modelbaan. Deze ruimte moest nog wel eerst......

Land, materieel en tijdperk

Gezien de diversiteit aan beschikbaar materieel is er geen eenduidige keuze gemaakt voor een land. In de verzameling komt Nederland, Duits, Zwitser en .....

Laatste weerkzaamheden aan de baan

Een kort overzicht wat er zoal gedaan is aan de baan de laatste tijd. Details over deze ontwikkeling zijn vaak weer terug te vinden onder de .....

" Als je de sporen volgt, kom je vanzelf op het eindstation. "