Ee3/3 van de SBB
De Ee 3/3 is een drie-assige Zwitserse elektrische rangeerlocomotief van de Schweizerische Bundesbahnen (SBB).
Deze locomotieven werden in de jaren 1928-1966 gebouwd voor de lichte en middelzware rangeerdiensten.
In het begin werden ze ook gebruikt voor lichte goederentreinen.
De assen worden in beweging gezet door koppelstangen, die via een blinde as aangedreven worden door één elektrische motor.
Voor het rangeren onder andere stroomsystemen schaften de SBB de vergelijkbare rangeerlocomotieven Ee 3/3II (15 kv 16 2/3 Hz; 25 kv 50 Hz) en de Ee 3/3IV (15 kv 16 2/3 Hz; 25 kv 50 Hz; 1500=; 3000=) aan.
Hoewel er nu nog steeds locomotieven van dit type aan te treffen zijn in de actieve dienst, worden ze langzamerhand vervangen door rangeerlocomotieven van het type Ee 922.
History....
De progressieve elektrificatie van het spoorwegnet vereiste voor de rangeer dienst steeds meer en meer een vervanger voor de tot nu toe gebruikte E 3/3-stoomlocs.
Deze waren in tegenstelling tot de stoomlocomotieven zonder al te veel voorbereiding direct in te zetten en gebruikte alleen maar energie op het moment dat dit echt nodig was.
Voor dit doel is in 1922 opdracht gegeven voor de bouw van twee Ee 3/4 prototypes, die een voorloopas had om te kunnen voldoen aan de beperking van de as last tot 15 ton.(zie foto rechts boven)
Deze twee exemplaren zijn gebouwd door SLM en BCC.
Vanaf 1928 is de productieversie zonder voorloop as geproduceerd (vandaar Ee 3/3), en had in eerste instantie de bestuurderscabine aan een kant.(zie foto rechts onder).
Hieraan had hij ook de bijnaam "Bügeleisen" te danken.
De loc was zo succesvol dat in 1966 de laatste Ee 3/3 werd gebouwd, waarbij tijdens de bouwperiode grote delen ongewijzigd bleven.
Daarnaast zijn voor het gebruik op andere stroom systemen de twee systeemlocs SBB Ee 3/3II (15 kV, 16 2/3 Hz (Zwitserland), 25 kV, 50 Hz (Frankrijk)) en de Viersysteemloks SBB Ee 3/3IV (15 kV, 16 2 / 3 Hz; 25 kV, 50; 1500 en 3000V gelijkspanning (Italië, Stamnet Frankrijk) aangekocht.
Versie en constructie
Om goed overzicht te behouden in beide rangeer richtingen, is de cabine meer naar het midden geplaatst.
Een aandrijfmotor drijft een aandrijfas aan, die op zijn beurt zorgt voor een kracht overbrenging doormiddel van een kopelstang naar de wielen.
Deze antiek aandoende structuur werd behouden tot de laatste Ee 3/3 in 1966, hoewel op dat moment de "Einzelachsantrieb" al meer gebruikelijk was.
Inzet
In hoofdzaak is de locomotief aangekocht voor de lichte en middelzware rangeerdienst.
Aanvankelijk werden de locomotieven ook gebruikt voor lichte goederentreinen, maar met een topsnelheid van 50km/u is dit veel te laag voor het huidige trein verkeer.
De wat nieuwere Ee 3/3 zie je nog regelmatig in grotere stations, maar krijgt steeds meer concurrentie van de moderne diesels.
De locomotieven die zijn toegewezen aan de divisie personenvervoer worden vanaf 2010 geleidelijk aan vervangen door de SBB Ee 922.
Nummer | Bouwjaar | Trekkracht | Opmerking |
---|---|---|---|
16311-16326 | 1928 | 88 kN | Cabine aan uiteinde van de lokomotief ("Bügeleisen", "Halbschuh"). 8 machines tot 1997 in gebruik |
16331-16350 | 1930-1931 | 88 kN | Nieuw sturing voor sneller schakelen van snelheidsstappen |
16351-16376 | 1932-1942 | 88 kN | |
16381-16414 | 1944-1947 | 98 kN | Maximale snelheid verhoogd naar 50 km/h, Gewicht van 45 naar 39 t terug gebracht |
16421-16430 | 1951-1956 | 118 kN | Gewicht dood ballast weer naar 45 t verhoogd, nieuwe aandrijving tot 45 km/h |
16431-16440 | 1961-1962 | 118 kN | |
16441-16460 | tot 1966 | 118 kN | Laatse versie weer met stappen schakelaar uitgevoerd. |
Technische gegevens
Ee3/3 | |
---|---|
![]() 3e serie Ee 3/3 in Oberwinterthur
|
|
Nummering: | 16311-16460 |
Aantal: | 136 |
Bouwjaar(en): | 1928-1966 |
Lengte over de buffers: | 9060-9510 mm |
Dienstmassa: | 39-45 t |
Maximale snelheid: | 40-50 km/h |
Opgenomen vermogen: | 428-508kW |
Aanzet koppel: | 88-118 kN |
Duur koppel: | 56-69 kN |
Aandrijving: | Kopelstangen |
Bron: Wikepedia.org
Hoe het allemaal begon

Land, materieel en tijdperk

Laatste weerkzaamheden aan de baan
