De Talent, BR 644.

br644 De Baureihe 644, ook wel Talent genoemd, is een lichtgewicht dieseltreinstel, met laagvloerdeel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).

De Talent is geleverd als diesel treinstel, hetzij met een mechanische of een elektrische overbrenging, of als elektrisch treinstel.
De indeling van de compartimenten (zit gedeelte) is vrij in te delen.

Het prototype werd in februari 1996 voorgesteld en tot eind 2003 waren er al meer dan 300 van deze treinstellen geleverd of besteld.
De fabrikant Bombardier heeft inmiddels een elektrische opvolger, de Talent – 2, ontwikkeld, die sinds 2008 geproduceerd wordt.






History....

De Talent is treinstel voor normaalspoor volgens UIC normen en is optioneel leverbaar met een uitrusting die hem geschikt maken als tram treinstel, zoals bijvoorbeeld richtingaanwijzers en buitenspiegels.
Het model is 1994 ontworpen door Alexander Neumeister.
Na een bouwtijd van 7 maanden door Waggonfabrik Talbot te Aken werd het prototype in februari 1996 voorgesteld.
Het acroniem Talent staat voor Talbot leichter Nahverkehrstriebwagen.
De fabriek is sinds 2001 onderdeel van Bombardier Transportation.
In 2006 werd door Bombardier Transportation de opvolger van de Talent, de Talent 2, gepresenteerd.
De Deutsche Bahn (DB) bestelde 63 treinstellen van het type BR644. Van de variant BR643 nog eens 75 driedelige en later nog 26 tweedelige treinen van de Baureihe 643.2.
Alle BR643 en BR644 treinstellen zijn dieselmechanisch aangedreven types en hebben een maximale snelheid van respectievelijk 120 en 140 km/h.
De BR644 treinstellen zijn vanaf 1999 tot juni 2014 voornamelijk ingezet in de regio Köln en waren te vinden op de trajecten Aggertalbahn, de Eifelstrecke en de Voreifelbahn.
In 2011 werden 34 treinstellen van het type BR643 voor de nieuw opgerichte DB Regio Westfalen volledig gerenoveerd.
Hierbij werd de hoogte van alle balkons op dezelfde hoogte van de perron hoogte gebracht.
Ook er er een vaste trede aan de buitenzijde van de trein aangebracht.
Deze treinstellen zijn op drie westelijke trajecten in Münsterland ingezet.

Constructie en techniek.

br644 Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame.
Het meest Typerend aan dit treinstel is de grote lage voorruit die uitloopt tot laag in de neus.
De voor- en achterzijde van het treinstel is voorzien van een Schaferbergkoppeling.
Het treinstel kan worden voorzien van Neigetechnik.
Dit is een mechanisme dat het overhellen in bochten tegen gaat, zodat er met een hogere snelheid door bochten gereden kan worden, zonder dat passagiers hier last van ondervinden.
De zijwanden zijn niet recht, zoals je bij vele andere treinstellen aantreft, maar zijn ovaal vormig.
Dit om, door het toepassen van de Neigetechnik,(wat overigens alleen voor Noorwegen is ingebouwd), nog binnen het ruimte profiel te kunnen blijven.

De treinen werden als twee- die-, of vierdelig dieseltreinstel geleverd, de opvolger Talent 2 kan geleverd worden tot een 6 delig treinstel.
De geleverde dieseltreinstellen aan de DB hadden een met mechanische transmissie.
De wagon overgangen zijn geplaatst op een Jacobs draaistel en de aandrijving vindt alleen plaats op de draaistellen aan de voor- en achterzijde van het treinstel.
Met uitzondering bij de voor- en achterzijde aangedreven treinstellen is de de trein laagvloerig, ook tussen de treinstellen in.
In principe is de hoogte variabel tussen 590, 800 of 960 mm boven het rail profiel het geen overeen komt met de meest gangbare perron hoogte.
Een hoog deel boven de draaistellen is 1130mm boven het rail profiel.
De treinstellen zijn voor het comfort uitgerust met luchtvering.
Verder is het treinstel voorzien van klimaatregeling, reizigers informatie systeem en vacuum toilet.

Deutsche Bundesbahn.

br644-2 Als Baureihe 644 (eindwagen) en 944 (tussen wagens) is de Talent met diesel-mechanische aandrijving, met een vloer hoogte van 800mm ingezet in de regio Köln.
De DB heeft 63 van deze treinstellen in dienst (644/501-644/563).
Bij de 644 werden de toegangsdeuren verbreedt en door klapzittingen te gebruiken bij het instapgedeelte, kon het totaal aantal zitplaatsen worden verhoogd.

De treinstellen zijn vanaf 1999 tot juni 2014 voornamelijk ingezet in de regio Köln op de Aggertalbahn (Kursbuchstrecke (KBS) 459), de Eifelstrecke (KBS 474) en de Voreifelbahn (KBS 475) met voornamelijk 3 delige treinstellen.
De treinstellen 644 061–063 zijn vanaf EXPO 2000 tot december 2003 op het baanvak Bielefeld – Dissen – Bad Rothenfelde (Haller Willem) ingezet.
Na deze periode zijn deze treinstellen weer naar het oorspronkelijke inzet gebied terug gegaan, maar werden nog regelmatig in de regio Westfalen ingezet.
Als eerste gebeurde dit op het traject Bielefeld – Oelde en later meerdere malen op het traject RB 61 Bielefeld – Bad Bentheim, vanaf december 2004 als Porta-Express RE 78 Bielefeld – Minden en in december 2007 naar Nienburg (Weser).
Het onderhoud vond plaats in de werkplaats van Osnabrück en later in Münster.
Sinds december 2008 zijn alle beschikbare 644ers weer ondergebracht bij de werkplaats Köln-Deutzerfeld.
De treinstellen 644/061–063 waren tijdens de inzet bij Haller Willem van kaartautomaten en logo's voorzien en met uitzondering van de 644/062 ook van radiografische besturing.

Ook in andere landen van Europa is de Talent terug te vinden.
Zo vinden we de treinstellen in;
• Oosterenrijk bij de OBB als Baureihe 4023, 4024 en 4124,
• Noorwegen bij de NSB als Typ 93,
• Hongarije bij de MÁV als Baureihe 5342,
• Slowakije,waar hij ingezet wordt door RegioJet,
• Zwitseland bij de BLS als RABe 525,

Technische gegevens

Baureihe 644
br644-3
Treinstel BR644 bij station Bonner
Aantal: 780
(stand 2009)
Nummering: Bij aflevering:
644/501-644/563 (DB)
Fabrikant: Talbot Werk Aken,
Bombardier Werk Aken
Bouwjaar: 1996
Asindeling: 2 delig; B’2’B’
3 delig; B’2’2'B’
4 delig; Bo'2'2'2'Bo
Spoorbreedte: 1435 mm (normaalspoor)
Massa: 57,0–62,0 t (2 delig)
72,0–96,5 t (3 delig)
116,0 t (4 delig)
Asdruk: 14,1 ton
Lengte over buffers: 34.610–38.210 mm (2 delig)
48.360–52.120 mm (3 delig)
66.870 mm (4 delig)
Breedte: 2820 mm (UIC standaard)
Versnelling: 1 m/s²
Vertraging: 1,2 m/s²
Vloerhoogte: 590 mm (laag)
800 mm (laag)
1.130 mm (hoog)
Zitplaatsen: 80-98 (2 delig)
137–161 (3 delig)
199 (4 delig)
Staanplaatsen: 160 (3 delig)
252 (4 delig)
Maximumsnelheid: 100-140 km/h
Vermogen: 630 kW (dieselmech. variant)
1.100 kW (dieselelekt. variant)
1.440 kW (elekt. 3 delig)
1.520 kW (elekt. 4 delig)
Aandrijving: dieselmechanisch,
dieselelektrisch,
of elektrisch
Treinbeïnvloeding: Sifa


Bron: Wikepedia.org

Hoe het allemaal begon

De kelder is ingedeeld in 3 ruimtes, waarvan er één het meest geschikt was voor het opbouwen van een modelbaan. Deze ruimte moest nog wel eerst......

Land, materieel en tijdperk

Gezien de diversiteit aan beschikbaar materieel is er geen eenduidige keuze gemaakt voor een land. In de verzameling komt Nederland, Duits, Zwitser en .....

Laatste weerkzaamheden aan de baan

Een kort overzicht wat er zoal gedaan is aan de baan de laatste tijd. Details over deze ontwikkeling zijn vaak weer terug te vinden onder de .....

" Als je de sporen volgt, kom je vanzelf op het eindstation. "