De Talent, BR 643.
De Baureihe 643, ook wel Talent genoemd, is een lichtgewicht dieseltreinstel, met laagvloerdeel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
De Talent is geleverd als diesel treinstel, hetzij met een mechanische of een elektrische overbrenging, of als elektrisch treinstel.
De indeling van de compartimenten (zit gedeelte) is vrij in te delen.
Het prototype werd in februari 1996 voorgesteld en tot eind 2003 waren er al meer dan 300 van deze treinstellen geleverd of besteld.
De fabrikant Bombardier heeft inmiddels een elektrische opvolger, de Talent – 2, ontwikkeld, die sinds 2008 geproduceerd wordt.
History....
De Talent is treinstel voor normaalspoor volgens UIC normen en is optioneel leverbaar met een uitrusting die hem geschikt maken als tram treinstel, zoals bijvoorbeeld richtingaanwijzers en buitenspiegels.
Het model is 1994 ontworpen door Alexander Neumeister.
Na een bouwtijd van 7 maanden door Waggonfabrik Talbot te Aken werd het prototype in februari 1996 voorgesteld.
Het acroniem Talent staat voor Talbot leichter Nahverkehrstriebwagen.
De fabriek is sinds 2001 onderdeel van Bombardier Transportation.
In 2006 werd door Bombardier Transportation de opvolger van de Talent, de Talent 2, gepresenteerd.
De Deutsche Bahn (DB) bestelde 75 driedelige treinen van van de Baureihe 643 en later nog eens 26 tweedelige treinen van de Baureihe 643.2.
De dieselmechanisch aangedreven treinstellen hebben een maximale snelheid van 120 km/h.
In 2011 werden 34 treinstellen voor de nieuw opgerichte DB Regio Westfalen volledig gerenoveerd.
Hierbij werd de hoogte van alle balkons op dezelfde hoogte van de perron hoogte gebracht.
Ook er er een vaste trede aan de buitenzijde van de trein aangebracht.
Deze treinen worden ingezet op drie westelijke trajecten in Münsterland.
Constructie en techniek.
Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame.
Het meest Typerend aan dit treinstel is de grote lage voorruit die uitloopt tot laag in de neus.
De voor- en achterzijde van het treinstel is voorzien van een Schaferbergkoppeling.
Het treinstel kan worden voorzien van Neigetechnik.
Dit is een mechanisme dat het overhellen in bochten tegen gaat, zodat er met een hogere snelheid door bochten gereden kan worden, zonder dat passagiers hier last van ondervinden.
De zijwanden zijn niet recht, zoals je bij vele andere treinstellen aantreft, maar zijn ovaal vormig.
Dit om, door het toepassen van de Neigetechnik,(wat overigens alleen voor Noorwegen is ingebouwd), nog binnen het ruimte profiel te kunnen blijven.
De treinen werden als enkel, twee- of driedelig dieseltreinstel geleverd, de opvolger Talent 2 kan geleverd worden tot een 6 delig treinstel.
De geleverde dieseltreinstellen aan de DB hadden een met mechanische transmissie.
De wagon overgangen zijn geplaatst op een Jacobs draaistel en de aandrijving vindt alleen plaats op de draaistellen aan de voor- en achterzijde van het treinstel.
Met uitzondering bij de voor- en achterzijde aangedreven treinstellen is de de trein laagvloerig, ook tussen de treinstellen in.
In principe is de hoogte variabel tussen 590, 800 of 960 mm boven het rail profiel het geen overeen komt met de meest gangbare perron hoogte.
Een hoog deel boven de draaistellen is 1130mm boven het rail profiel.
De treinstellen zijn voor het comfort uitgerust met luchtvering.
Verder is het treinstel voorzien van klimaatregeling, reizigers informatie systeem en vacuüm toilet.
Deutsche Bundesbahn.
Als Baureihe 643 (eindwagen) en 943 (midden wagen) is de Talent met diesel-mechanische aandrijving, met een vloer hoogte van 590mm ingezet op trajecten rond Kaiserslautern, Trier, Duisburg en Münster (Westfalen), en is sinds december 2010 ook rond Karlruhe.
De inzet van het type 643.2 is terug te vinden bij de euregiobahn in opdracht van Aachener Verkehrsverbund (AVV).
34 treinstellen van de Baureihe 643 worden vanaf december 2011, door de nieuw opgerichte dochter firma DB Regio Westfalen , op drie trajecten in het westelijke deel van Münsterland ingezet (onder andere op het traject Dortmund-Enschede als BR 51) en moet voor dit doel optisch en technisch worden gereviceerd.
Na 11 december 2011 zijn de verbouwde treinen door DB Regio Westfalen ingezet op de trajecten;
• Enschede - Gronau (Westf) - Münster Hbf.
• Enschede - Gronau (Westf) - Dortmund Hbf.
• Coesfeld - Münster Hbf.
De Baureihe 643.2 (twee delig treinstel) is als Euregiobahn door NS en DB Regio NRW ingezet op het traject;
• Heerlen - Aachen Hbf - Stolberg of - Eschweiler-Weisweiler.
Ook in andere landen van Europa is de Talent terug te vinden.
Zo vinden we de treinstellen in;
• Oosterenrijk bij de OBB als Baureihe 4023,
• Noorwegen bij de NSB als Typ 93,
• Hongarije bij de MÁV als Baureihe 5342,
• Slowakije,waar hij ingezet wordt door RegioJet,
• Zwitseland bij de BLS als RABe 525,
Technische gegevens
Baureihe 643 | |
---|---|
treinstel type 643 te Enschede
|
|
Aantal: | 643.0: 75 643.2: 26 |
Nummering: | Bij aflevering: 643.0: 643 001-075 943 001-075 643 501-575 643.2: 643 201-226 643 701-726 |
Fabrikant: | Talbot Werk Aken, Bombardier Werk Aken |
Bouwjaar: | 643.0: 1999 643.2: 2002 |
Asindeling: | 643.0: B’2’2’B’ 643.2: B’2’B’ |
Spoorbreedte: | 1435 mm (normaalspoor) |
Massa: | 643.0: 72,0 ton (eigengewicht) 643.2: 57,5 ton (eigengewicht) |
Asdruk: | 12,8 ton |
Lengte over buffers: | 643.0: 48.360 mm 643.2: 36.610 mm |
Breedte: | 2.925 mm |
Versnelling: | 0,7 m/s² |
Vertraging: | 1,2 m/s² |
Vloer hoogte: | 643.0: 590 mm (laag) 643.2: 800 mm (laag) 1.130 mm (hoog) |
Zitplaatsen: | 643.0: 1e klas: 16 2e klas: 104 643.2: 1e klas: 0 2e klas: 96 |
Maximumsnelheid: | 120 km/h |
Vermogen: | 2 x 315kW |
Overbrenging: | Mechanisch |
Treinbeïnvloeding: | Sifa |
Bron: Wikepedia.org