Blue Tiger DE-AC33C


De Blue Tiger (fabrikant aanduiding: DE-AC33C) is een krachtige diesel-elektrische locomotief die gemeenschappelijk is ontwikkeld door ADtranz in samenwerking met General Electric.







Geschiedenis en ontwerp

Het prototype is in 1996 onthuld.
Aanvankelijk was de verwachte aslast een kleine 18 ton en zou het vermogen op ~ 2500 kW (3400 pk) uitkomen.
In de praktijk bleek dat de Duitse locomotieven een aslast van 21 ton hadden (wat normaal is voor dit type diesellocomotief).

De eerste reeks locomotief 250-001 werd oorspronkelijk ontworpen voor Indonesië, maar werd nooit gebruikt.
In plaats daarvan zij door verschillende grote bedrijven (inclusief DB, BASF, RAG), de locomotieven getest.

General Electric leverde de dieselmotoren en de elektrische transmissie (gebaseerd op IGBT omvormers voor de AC tractiemotoren).
De rest van de locomotief is door Adtranz in Kassel gebouwd.

Voor de Pakistaanse export modellen is een 16-cilinder motor gebruikt.

Bombardier heeft in 2001 Adtranz overgenomen en toonde vervolgens de Blue Tiger locomotief op InnoTrans in 2002 met het oog op Europese orders.
De Duitse productie modellen hadden een massa van 126 ton (aslast 21 ton) en had een een motorvermogen van 2430 kW (3260 pk).

Met ingang van 2009, is de klasse niet langer opgenomen als een productiemodel door Bombardier.
Op de lijsten van GE staat de familie als een voormalige productie type.
Voor de Europese markt produceert Bomabardier de minder krachtige diesel varianten van de familie TRAXX, terwijl GE varianten van de Evolution-serie voor de export biedt.

Pakistan

Aan het einde van 1990 kwamen de eerste orders voor locomotieven voor Pakistan Railways.
De locomotieven werden gebouwd voor een spoorbreedte van 1.676 mm (5 ft 6 in) en werden aangedreven door een 16-cilinder motor van 3300 pk (2500 kW) in plaats van de 12-cilindermotor in het prototype en andere produktie modelen.
De eerste tien werden verscheept, de rest gemonteerd onder licentie in Pakistan.

Maleisië

In 2003-2004 werden twintig locomotieven gebouwd voor 1000 mm spoorbreedte bestemd voor KTM.
Deze werd aangeduid als "Class 26" (nummering: 26.101-26.120).
Alle locomotieven werden vernoemd naar plaatsen in Maleisië.
In het eerste decennium van de activiteiten bewezen de locomotieven dat deze betrouwbaarder waren dan de Maleisische Class 29 locomotieven die rond dezelfde tijd zijn gekocht.

Duitsland

10 locomotieven werden gebouwd voor 1435 mm spoorbreedte met het oog op leasing of bestellingen.
Verschillende bedrijven hebben de locomotieven gebruikt. Aanvankelijk gebruikte Karsdorfer Railway Company GmbH (KEG) 8 machines, maar ging in 2005 failliet.
In 2006 werden de machines verdeelt.
Osthannoversche Spoorwegen (5 stuks,, waaronder het prototype)
ITL spoorwegmaatschappij (transport import logistiek) (2 stuks)
Havelländische Spoorwegen AG (4 stuks)

Technische gegevens

DE-AC33C
Blue Tiger DE-AC33C prototype
Nummering: Pakistan: ? tot 6004 tot ?
Maleisië: 26101 to 26120
Duitsland: 250 001 to 250 011
Aantal: Pakistan: 30
Maleisi: 20
Duitsland: 11
Totaal: 61
Fabrikant: Adtranz/GE
Bouwjaar(e): 1996 tot 2004
Buiten dienst: -
As indeling: Co Co
Spoorbreedte: Pakistan: 1.676 mm
Maleisië: 1.000 mm
Duitsland: 1.435mm (Normaalspoor)
Lengte over buffers: Maleisië: 23.700 mm
Duitsland: 23.410mm
Gewicht: 120-126 t
Top snelheid: 120 km/h
Vermogen: 2,460 kW (3,300 pk)
Aandrijving: Diesel-electric
Koppel: 517 kN

Bron: Wikepedia.org

Hoe het allemaal begon

De kelder is ingedeeld in 3 ruimtes, waarvan er één het meest geschikt was voor het opbouwen van een modelbaan. Deze ruimte moest nog wel eerst......

Land, materieel en tijdperk

Gezien de diversiteit aan beschikbaar materieel is er geen eenduidige keuze gemaakt voor een land. In de verzameling komt Nederland, Duits, Zwitser en .....

Laatste weerkzaamheden aan de baan

Een kort overzicht wat er zoal gedaan is aan de baan de laatste tijd. Details over deze ontwikkeling zijn vaak weer terug te vinden onder de .....

" Als je de sporen volgt, kom je vanzelf op het eindstation. "